Moderne lyd i retro look

Facebook indfører abonnement

Hidtil har alt i og omkring Facebook været gratis. Til gengæld må de over to milliarder Facebook medlemmer acceptere at kigge på reklamer.

I fremtiden ser det dog ud til, at vi kan komme til at betale for Facebook. I hvert fald vil dele af indholdet blive tilbudt i betalt abonnement -skriver den amerikanske finans-nyhedstjeneste The Street.

Det sker for at komme de mange aviser, magasiner og kommercielle nyheds-kanaler i møde, der bruger Facebook som en stadig vigtigere formidlings-kanal for deres historier.

En række medie-udgivere har via deres fælles organisation The News Media Alliance bedt den amerikanske Kongres om at indføre anti-monopol love mod store online platforme som Facebook og Google.

Ifølge mediehusene har de alt for lidt kontrol med, hvordan deres historier bliver publiceret af Facebook. Desuden anklager de Facebook og Google for at udnytte arbejde fra hundreder af aviser, magasiner og tv-stationer, uden at de bliver betalt ordentligt for det.

Google har indtil videre forholdt sig tavs over for mediehusenes anklager, mens Facebook har reageret meget hurtigt. Verdens største sociale medie hævder, at man længe har haft en abonnements-løsning liggende parat i skuffen.

Facebooks chef for aftaler med eksterne News partnere, Campbell Brown, sagde således i går på en Digital Publishing Innovation konference i New York:

”En af de ting, vi har hørt ved vores mange møder med aviser og digitale udgivere er, at de ønsker et abonnements produkt. De vil have en digital betalingsmur på Facebook. Det er noget, vi indfører nu.”

Facebooks abonnement løsning ser ud til at blive lagt på toppen af det sociale medies Instant Articles, der formidler nyheder fra hundreder af eksterne medier. De viste historier bygger på hver enkelt brugers interesser, som Facebook holder løbende øje med. Præcist som ved udvalget af viste annoncer til Facebooks medlemmer.

Facebook vil desuden linke sine ”lånte” nyheds-historier endnu hurtigere end i dag til blad-udgivernes egne hjemmesider, hvor hele artiklen eller yderligere informationer er placeret.

Endelig ser det ud til, at Facebook vil indrette en betalings-mur, der kræver, at læserne bliver betalte abonnenter, efter at de har læst f.eks. 10 artikler over et bestemt tidsrum.

Denne form for betalings-mur kendes også fra adskillige danske mediehuse, hvor man ofte kun ser indledningen fra artiklen, men må punge ud for at se resten.

Alligevel har mediehusene i både Danmark og i udlandet problemer med at tjene penge på deres digitale indhold:

Dels er mange forbrugere ikke særligt villige til at betale for indhold, som de plejer at kunne læse gratis. Dels er medierne hårdt ramt ”reklame-blokkere”, som flere og flere installerer på deres pc’er og Macs.

En påtvunget ordning som den, de amerikanske udgivere vil have Trump regeringen til at indføre, vil i det mindste teoretisk kunne hente flere indtægter hjem. Forudsat naturligvis, at læserne kan lokkes til at betale.

Som altid, når Facebook vil indføre nye funktioner, vil de i første omgang blive prøvekørt af et begrænset antal brugere. Det vil også ske med det kommende ”nyheds-abonnement”, som ryger til test i oktober.

Derefter vil der typisk gå nogle måneder, inden det bliver rullet ud til alle Facebook brugere – såfremt det altså har været en succes i prøve-perioden….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Moderne lyd i retro look