GPS fylder 25 år

Facebook har nu 1,7 mia. brugere om dagen

Indtil videre har Corona pandemien været en god ting for de store tech-firmaer. Microsoft kunne i går rapportere om rekord-agtig vækst i omsætningen, og nu melder Facebook, at det sociale medie har flere brugere end nogensinde før.

Af Facebooks 2,6 milliarder registrerede brugere besøgte de 1,73 milliarder det sociale medie mindst én gang om dagen i marts måned.

Det er 100 millioner flere end gennemsnittet i fjerde kvartal af sidste år, viser aktuelle analyser fra Facebook. Dengang havde Facebook 1,6 milliarder daglige brugere. I fagsprog kaldes de for DAUs – Daily Active Users.

Fremgangen kommer ikke som den store overraskelse. Når folk er sendt hjem fra skole og arbejde, skal de jo få tiden til at gå på en eller anden måde.

Microsoft er næsten ikke påvirket negativt af Corona krisen. Snarere tværtimod. (Fotos: Efes Kitap / Pixabay)

Computerspil og Netflix bliver man hurtigt træt af. Næste trin er så at holde kontakt med venner, familie og kolleger via video-konferencer og sociale medier. Ikke mindst i Danmark, hvor Facebook er mere udbredt end i mange andre lande.

Tager man hele Facebook familien – det vil sige Instagram, Messenger, WhatsApp og Facebook selv – steg antallet af daglige brugere i marts til 2,36 milliarder.

Kigger man på det totale antal af registrerede brugere – MAU’s for folk, der kun besøger de sociale medier en gang om måneden – nåede det for første gang op på over tre milliarder.

Så lykkelig Facebooks topledelse er for de mange daglige brugere – så trist er den over udviklingen i annonce-salget.

Som i stort set alle andre medier – aviser, tv, radio, outdoor, biografer og internet – holder firmaer igen med reklame-budgetterne. For manges vedkommende er det meget vigtigere at prøve at overleve uden (fysiske) kunder i butikken.

Mange bruger flere af Facebooks sociale medier. Derfor er det totale antal abonnenter “kun” på tre milliarder. (Infografik: Statista.com)

I kølvandet på konkurrenterne fra Google har Facebook meldt ud til børsen i USA, at der har været ”et betydeligt fald i efterspørgslen efter reklamer” i årets første kvartal:

”Vores forretning er påvirket af COVID-19 pandemien. Ligesom alle andre virksomheder oplever vi en stor usikkerhed om, hvordan vores business vil udvikle sig i den kommende tid. Så stærk en usikkerhed har vi aldrig mødt før,” skriver Facebook i et statement.

Helt dårligt går det dog ikke for Facebook. Langt fra. Facebooks omsætning i årets tre måneder er nemlig gået frem med 18 procent – sammenlignet med samme periode for et år siden.

I januar, februar og marts solgte Facebook gruppen for 17,7 milliarder dollars eller ca. 124 mia.  kroner. Størstedelen blev hentet i reklamer.

Facebooks udmelding kommer kun få timer efter, at Microsoft kunne fortælle verden, at Corona krisen kun har haft en ”minimal indvirkning” på firmaets omsætning og indtjening.

Microsoft kan slet ikke følge med efterspørgslen hos publikum efter nye laptops og tablets. Millioner har skullet indrette nye hjemmekontorer, fordi de er blevet sendt hjem fra arbejde. (Foto: Microsoft).

I årets første kvartal omsatte verdens største software-firma for 35 milliarder dollars – ca. 246  kroner. Det er 15 procent bedre end for et år siden. Netto-overskuddet voksede med 22 procent til 10,8 mia. dollars – godt 75 milliarder kroner.

Microsoft drager fordel af COVID-19 pandemien i næsten alle sine divisioner. Salget af cloud-services til både virksomheder og private er for eksempel gået stærkt frem. Folk vil gerne have deres data lagret sikkert ude på nettet i stedet for derhjemme på egne servere.

Microsofts ”corporate” salg til virksomheder og den offentlige sektor gik frem med 13 procent i januar, februar og marts, men blev overgået af privatpersoners lyst til at købe nyt. Konsument-omsætningen gik op med 15 procent.

Microsofts hardware salg af Surface laptops og tablets drog også fordel af Corona krisen. Mange mennesker har jo skullet indrette et hjemmekontor i de seneste par måneder.

Microsoft har dog været negativt påvirket af fabriks-lukninger i Kina. Derfor kunne Microsoft ikke sælge nær så mange Surface enheder, som selskabet gerne ville. Microsoft kunne ganske ikke levere nok laptops og tablets….

(Indledningsfoto til artiklen: Glen Carrie / Unsplash)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

GPS fylder 25 år