G -Shocks får omsider Bluetooth

Facebook går ind i fodbold

Det er næppe nogen hemmelighed, at Mark Zuckerberg og co kigger skævt til Google-ejede YouTube. På sin vis er verdens største samling af online videoer også Facebooks værste konkurrent.

Facebook er nemlig udmærket klar over, at billeder og videoer i dag står stærkere hos publikum end teksterne, der var nøglen til det sociale medies succes i de første mange år.

Facebooks rejse ind i det visuelle har vi allerede kunnet se i et par år med ”live” muligheden for at sende videoer via sin profil. For en uge siden kom så store spring nummer to, da Facebook åbnede muligheden for at vise videoer på op til en times længe via datter-mediet Instagram.

Fodbold-fans ude i Asien skal inden længe tænde for Facebook, hvis de vil se “live” transmissioner fra den engelske Premier League. Her vil de så også møde den danske super-målmand Kasper Schmeichel, der spiller for Leicester City.

Men Zuckerberg vil meget mere og meget længere. Ligesom Apple vil han udvikle Facebook til en tv-platform. Et sted, man klikker ind for at se interessante udsendelser, spændende sports reportager eller underholdende tv-shows.

Sporten har Facebook nu taget et stort ind til med en aftale om at sende engelske Premier League fodboldkampe ”live” til en række asiatiske lande. 200 millioner britiske pund (ca.   kroner) betalt for at kunne transmittere 380 kampe i sæsonen 2019/2020 til Thailand, Vietnam og Cambodia og Laos.

Det kan synes som perifære og ligegyldige lande. Men Premier League fodbold er altså en mega-stor forretning ude i Asien, og Facebook vandt dealen i direkte konkurrence med et par af verdens største tv-netværk.

Facebook har tidligere streamet live fra spanske La Liga og USA’s bedste fodboldrække MLS, men der har kun været tale om enkelte eller ret få kampe. Aftalen med Premier League har meget større perspektiver for Facebook.

Ronaldo skal efter sigende have sagt ja til at medvirke i en ny tv-serie på Facebook, der skal handle om et pige-fodboldhold fra New York.

Og apropos fodbold: Facebook skal også ligge i forhandlinger med mega-stjernen Cristiano Ronaldo om at producere en tv-serie med ham i centrum.

Angiveligt får Ronaldo 10 millioner USD (ca. 65 mio.  kroner) bare for at lægge navn til Facebook Watch serien i 13 afsnit. Desuden skal han gode manuskripterne, som andre har skrevet for ham.

Serien skal handle om et pige-fodbold-hold fra New York, der kæmper sig til succes og anerkendelse – fra små kår og op. Formentlig dukker Ronaldo selv op fra tid til anden for at give gode råd og autografer.

Rutefly behøver den portugiske superstjerne ikke at tage for at rejse kort fra Madrid – og måske snart Torino – til New York. Han ejer et stort og luksuriøst privatfly….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

G -Shocks får omsider Bluetooth