Nu går cykelpumpen online

Facebook dominerer (også) i Danmark

Jeg har flere gange her på bloggen beskrevet, hvordan Facebook dominerer lige så meget (eller mere) i danskernes brug af sociale medier, som Apple sidder på danske smartphones. Begge har markedsandele, som deres konkurrenter bare kan drømme om.

Det bekræftes nu af analysefirmaet AudienceProject, der har lavet en liste over de mest udbredte apps på danske smartphones og tablets.

Facebook har hele tre apps med i Top-10. Ud over selve Facebook app’en, der er en klar nummer ét, er det Messenger over Instagram.

De fleste danskere har installeret under 10 apps – ud over dem, som deres mobil blev leveret med fra fabrikken.

Google er inde i varmen med to apps – Gmail og Google Maps – mens det er mere imponerende at se, at dansk-udviklede apps som MobilePay, Rejseplanen og DMI Vejr har erobret tre pladser i Top-10:

  1. Facebook – 30 pct.
  2. MobilePay – 24 pct.
  3. Facebook Messenger – 11 pct.
  4. Rejseplanen – 8 pct.
  5. Spotify – 7 pct.
  6. Gmail – 7 pct.
  7. Snapchat – 7 pct.
  8. DMI Vejr – 6 pct.
  9. Google Maps – 6 pct.
  10. Instagram – 6 pct.

Procent-angivelsen kommer frem ved, hvor mange af de adspurgte brugere af smartphones der udpeger app’en som én af tre, de ville have sværest ved at undvære.

De fleste danskere har installeret mellem 1 og 10 apps på deres mobil (28 pct) – ud over de apps, der allerede lå på den, da de købte telefonen. 27 pct. har mellem 11 og 20 apps og 16 pct. mellem 21 og 30 apps.

Der er lidt forskel på. hvilke apps mandlige og kvindelige smartphone brugere foretrækker. Snapchat lligger kun i Top-10 hos hannerne, mens Instafram ligger højt hos pigerne – sikkert fordi de bruger selfies oftere. (Kilde: AudienceProjects).

AudienceProject har også kigget på, hvilke apps der er mest populære blandt forskellige aldersgrupper af danskere.

Her viser det sig, at Facebook er nummer ét hos alle op til 45 år. Derover overtager Mobile Pay førstepladsen, mens Facebook ryger ned som nummer to.

MobilePays fantastiske succes viser sig også som en fjerdeplads blandt de 15- til 25-årige og andenpladser hos folk mellem 26 og 35 år og mellem 36 til 45.

At de unge er mindre interesserede i tv kan udledes af, at tv-stationernes apps først begynder at dukke op i Top-10 hos aldersgrupperne fra 36 og opad….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu går cykelpumpen online