"Unsend" på vej i Messenger

Er din mobil sort, grå, hvid eller gylden?

I autobranchen er det en diskussion, som har eksisteret, lige siden salig Henry Ford satte den første personbil på samlebånd. Dengang i 1908 sagde han, at man kunne få en Ford T i mange farver. Bare de alle var sorte.

Sort er stadig – 110 år efter – en meget populær kulør at købe sin nye bil i. Sammen med grå og metallic grå farver, der er tidens mest udbredte lakering. Bare kig på en stor p-plads eller i et travlt trafikkryds. Mange biler ligner tvillinger. Designet er næsten det samme, og det er farven også.

Samme situation kender vi fra smartphone. Selvom om skærmene bliver større og mere farverige, holder de fleste sig til meget neutrale kulører, når det gælder coveret. Sort, grå, hvid og sølv. I en periode har også guld og pink gylden haft en opblomstring.

I modsætning til bilbranchen er mobiltelefon fabrikanterne selv skyld i, at folk køber deres nye smartphone i så få farver. De har ikke flere kulører at vælge imellem. Tre plejer at være det maksimale for en ny model. Mange fås sågar kun i to.

Huawei har stor succes med sin Twilight farve til mobiltelefoner.

Ifølge en ny undersøgelse fra Huawei elsker danskerne enten de traditionelle farver, når de vil købe en ny smartphone. Ligesom de gør på personbilerne. Eller danskerne vil gerne have flere kulører at vælge imellem til deres mobil.

Når vi køber smartphones i dag, er det nemlig ikke længere nok, at mobilen er kraftig og har et godt kamera. Design og farve spiller en stadig vigtigere rolle.

Næsten fire af ti adspurgte danskere siger, at farven enten er vigtig eller forholdsvis vigtig. 14 svarer, at farven er et udtryk for deres smag og personlighed.

”Vi kan se, at forbrugerne gerne vil have flere design-mæssige valgmuligheder. De fleste fokuserer stadig på funktioner og features, når de køber ny smartphone. Men designet spiller en stadig større rolle,” forklarer Marie Dam Feldborg. Hun er Head of Marketing and Communication hos Huawei i Danmark.

Når Huaweis nye toptelefon Mate 20 har verdens-premiere i morgen, kommer den i hvert fald i disse tre kulører.

Tallene fra Huaweis analyse fortæller, at én af ti danskere ville overveje at købe en mere farverig smartphone, hvis der var flere at vælge imellem.

Blå ser ud til at være den næste store modefarve i mobiltelefoner. Knaldrød ser man også som sjovt alternativ hos flere fabrikanter – og til de lidt mere vovemodige. Kigger vi ude i Kina, hvor de fleste smartphones kommer fra, er kulører som grøn, gul og flerfarvede også på vej frem.

Netop de flerfarvede eller telefoner, der changerer mellem flere kulører, har Huawei stor succes med. Her hedder den spændende farve ”Twilight”, og i øjeblikket sælges hver tredje Huawei P20 og P20 Pro model i den iklædning.

Til gengæld ser pink metal eller lyserød guld til at være helt yt til mobiltelefoner hos danskerne. Den feminine kulør var ellers højeste mode for et par år siden. Drevet frem af Apple på sine iPhones, iPads og MacBooks – og siden kopieret af mange andre fabrikanter.

Huaweis nye analyse afslører, at farven er forholdsvis vigtig for 23 pct. af de danskere, der køber ny smartphone. For 14 pct. er kuløren vigtig eller meget vigtig.

I mange lande sælger Huawei faktisk flere Honor smartphones end mobiler under eget navn. Den mest populære Honor kulør er metallic blå som på denne nye Honor 8X model.

Hvis ikke butikken har den foretrukne kulør, venter mange med at købe mobilen eller finder den i den rigtige farve hos en anden forhandler.

12 pct. af dem, der ejer en smartphone i sort, grå, sølv eller hvidt, ville i dag overveje en mere farverig mobil. Hvis der altså var flere kulører at vælge imellem.

Ni pct. er tilsyneladende trætte af at kigge på deres kedelige mobil. Næsten hver tiende dansker ville helt sikkert købe en mere farverig telefon i dag.

Huawei er i dag Danmarks næst-største leverandør af smartphones – kun overgået af Apple. Rivalerne fra Samsung blev for første gang overhalet i foråret.

Huaweis undersøgelse er foretaget af analysefirmaet Userneeds og bygger på interview med omkring 1.000 danskere i alderen 18 til 75 år….

Huawei sælger skam også telefoner i farver, som vi ikke ser så ofte på vores breddegrader. Det gælder bl.a. denne Mate RS i Porsche Design, der fås i denne flotte vinrøde nuance.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Unsend" på vej i Messenger