Apple åbner datacenter nr. 2 i Danmark

Er BMW X2City din fremtid?

For de fleste mennesker er BMW noget med kraftige limousiner eller hurtige sportsvogne. Lidt færre tænker i baner som motorcykler eller elbiler, når det blå-hvide logo bliver vist.

Måske vil fremover skal vænne os til at sige BMW til vores løbehjul, der primært vil blive brugt i travle bykerner eller til at tage et smut til det lokale supermarked, til sportsklubben eller til at besøge venner i nærheden.

BMW’s nye elektriske X2City løbehjul skal komme på markedet til efteråret, hvor det vil blive solgt til priser fra 2.500 euro – ca. 18.500 kroner. BMW har aldrig været billig.

Det utraditionelle ved X2City er ikke kun, at det er et løbehjul med elmotor. Nyheden kan såmænd også foldes sammen, så den nemt kan anbringes i bilens bagagerum eller tages med på kontoret, hvor det kan placeres i garderoben eller i hjørnet af sine enemærker. Vægten er 20 kilo.

BMW præsenterede sit første folde-løbehjul – iPedelec – i 2012, men X2City er det første konkrete produkt, man kan købe. Det produces i samarbejde med den store tyske cykelproducent ZEG, som nogle måske kender under mærker som Kettler, Pegasus, Bulls eller Hercules.

X2City vil indledningsvis blive solgt via 1.000 butikker i Tyskland. Ingen af dem er traditionelle forhandlere af BMW biler eller motorcykler, men snarere cykelhandlere, supermarkeder og varehuse.

Noget af et stilbrud for traditionelle BMW ejere – kør på løbehjul.

Løbehjulet er forsynet med en elmotor og et batteri på 408 Wh, der skal kunne give en topfart på 25 kilometer i timen og en rækkevidde på 35 km – hvis man da ikke selv vil stampe sin nye lille BMW frem med sin ene fod.

På styret sidder et display og en lille kontrol-enhed, hvor man bl.a. kan aflæse batteri-tilstand og kørt distance. Desuden kan man vælge hastighed i fem trin – 8, 12, 16, 20 og 25 km i timen.

Selvom X2City kan ligne et legetøj, kan den være et meget vigtigt produkt for BMW – især når det gælder om profil og et endnu stærkere grønt image, som den bayerske bilgigant allerede pudser ivrigt med sine elbiler som f.eks. BMW i3.

Betjeningen af BMW X2City er meget nem. Hastigheden kan sættes i fem trin med maksimalt 25 kilometer i timen.

X2City giver samtidig BMW et stærkt kort på hånden i det voksende marked, som trafik strateger kalder ”the last mile”. Flere og flere mennesker flytter til storbyer, hvor det efterhånden kan være er problem at finde en p-plads til sin personvogn eller SUV – hvis man da overhovedet kan komme frem på grund af trafikpropper.

Alle større bilfabrikanter forsøger i øjeblikket at genopfinde sig selv som transport-virksomheder med mere eller mindre opfindsomme løsninger til at klare fremtidens trafik. Også flyfabrikanter som Airbus blander sig i feltet med flyvende biler og små dele-busser.

I Tyskland placeres X2City som et ”Pedelec25” køretøj, der hverken kræver hjelm eller kørekort. En hjelm er dog nok at anbefale, selvom den måske ikke ser så elegant ud til Hugo Boss jakkesættet eller forretnings-kvindens lille fikse business sæt.

Vidste I i øvrigt, at Bayerische Motoren Werke (BMW) har produceret biler siden 1929, flymotorer under anden verdenskrig, motorcykler siden 1923 og cykler siden 1945….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple åbner datacenter nr. 2 i Danmark