En mobil for elskere af kylling
Kylling er en meget populær spise i Kina. Men det er nu ikke den direkte årsag til, at verden er blevet begavet med den første smartphone, der ”smager af” kylls.
Den verdens-omspændende fastfood kæde Kentucky Fried Chicken (KFC) har 30 års jubilæum i Kina, og det skal fejres med en særlig mobil i de KFC-røde farver.
KFC har fået Kinas største tele-fabrikant Huawei med på ideenk, og herfra leveres en Huawei 7 Plus med en række unikke features ombord.
Først og fremmest pynter et profilbillede af KFC’s legendariske Colonel Harland Sanders bagsiden af telefonen. Så kan ingen være i tvivl om, hvad der er ens yndlings-spise, og hvor den købes.
Dernæst rummer mobilen KFC’s egen bestillings-app og adgang til K-music, der er en særlig jukebox tjeneste med tidens mest populære pophits.
Endelig følger der 100.000 K-dollars med telefonen. Det er KFCs egen virtuelle valuta – eller skal vi kalde dem bonus points – som kunderne kan bruge til at købe varer og måltider for.
Selve KFC kæden er meget ældre. Den stammer fra 1930 og omfatter i dag 20.000 restauranter i 123 lande verden over. Heraf godt en håndfuld i Danmark.
I Kina er KFC meget mere udbredt, og kineserne køber for over 2 milliarder USD kyllingelår, bryster, særlige Peking and varianter, duck burritos og læskedrikke om året.
Den nye Kentucky Fried smartphone fra Huawei er udstyret med en Snapdragon 435 processor, 3 GB RAM, 32 GB lager og en 5,5 tommers skærm med beskeden HD grafik på 1.280 x 720 punkter.
Mobilen har også fingeraftryks skanner, selvom historien ikke melder noget om, hvor effektiv den er, når brugeren har fedtede fingre af at snaske friterede kyllinger og pommes frites i sig.
Huawei fremstiller kun 5.000 eksemplarer af kyll-telefonen, og de vil alle sammen blive solgt i Kina. Prisen er 1.099 yuan eller lidt over 1.100 kroner.
Hvis man er en mega-stor KFC fan, kan man måske få fat i en af mobilerne via Kinas svar på Amazon. Den hedder Alibaba Tmall og kan findes online her….
Ingen kommentarer endnu