Roav bringer Google Assistant til din bil

En historie om Stories

Selvom mange unge fortsat siver over til Snapchat, demonstrerer Facebook gang på gang, hvordan man tjener penge på sociale medier.

Det er bestemt ikke altid ved at komme med egne friske ideer. Mark Zuckerberg og co. har aldrig følt sig for fine til at planke konkurrenterne direkte og score kassen på det.

Snapchats ”Stories” feature er det tydeligste eksempel. Funktionen, hvor et indlæg eller foto kun er online i 24 timer og derefter forsvinder, var en af grundene til, at Snapchat straks fra starten fik godt fat i teenagerne.

Siden er Snap’pen gået i stå og nåede lige akkurat 190 millioner brugere om dagen ved den seneste opgørelse. En million færre end for et år siden. Så mange unge, der søger efter et alternativ til Facebook, der er blevet for gammel og sat, er der altså heller ikke.

Facebooks Stories kloner er meget større end originalen, der stammer fra Snapchat. (Infografik: Statista)

Men tilbage til kopieringen. Facebook ”lånte” første gang Snapchats ”Stories” format til sit datterselskab Instagram i august 2016. Siden har ”historierne” også fundet vej til alle andre Facebook-ejede sociale medier og besked-apps.

”Stories” er fortsat Snapchats klart mest populære funktion, men det er altså Facebook og co, der har det store antal brugere. Både Instagram Stories, Facebook Stories og WhatsApp Status har i dag over 500 millioner daglige brugere. Tæt på tre gange så mange som Snapchat har i det hele taget.

Den hastige fremgang for ”Stories” formatet er også et tegn på, at Facebook har en udfordring med sine ”feeds” – altså nyhedsstrømmen, som vi alle kender den fra ”fjæset.”

Udfordringen er, om ”Stories” kan forvandles lige så effektivt til penge via reklamer og eventuelt salg af bruger informationer.

Facebooks nummer to, Sheryl Sandberg, ser en stor udfordring i at kunne forvandle Stories formatet til en pengemaskine.

De to ting har indtil nu været Facebooks største indtægtskilde, fordi brugen af FB er gratis for alle. Facebook har ikke som f.eks. Linkedin abonnementer, som brugerne betaler for.

”Det er meget vigtigt for marketing-folk at vide, hvor deres kunder – forbrugerne – er lige her og nu.” forklarer Facebooks topchef Sheryl Sandberg.

”Historisk set flyttede forbrugerne sig hurtigere over på mobiler, end reklame-branchen gjorde, Facebooks store succes skyldes bl.a, at vi har gjort det nemmere for annoncører at gå mobilt. Lige nu må vi finde nøglen til at gøre det samme i overgangen fra newsfeeds til Stories formaterne,” fortsætter hun….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Roav bringer Google Assistant til din bil