Når køkken bliver til kunst

Emojis bliver mindre blodige

Internet og sociale medier er ofte blevet beskyldt for at være våben-elskeres paradis. Måske endda den amerikanske våben lobbys yndlings platforme til markedsføring.

Masse-skyderier i USA og terror angreb i Europa har ændret meget på folks accept af at se skydevåben udstillet i både computerspil – og sågar som emojis, som voksne og børn bruger for sjov i deres emails, sms’er og social media indlæg.

Nu har giganter som Google, Facebook og Microsoft besluttet, at de erstatter tegninger og symboler af pistoler og andre menneske-dræbende skydevåben med mere uskyldige vandpistoler.

Gennem årene har Google ofte skiftet sine håndvåben emojis til Android.

 

De tre følger dermed i hælene på Apple, Samsung og Twitter. Apple var de første til at afvæbne internet i 2016, og de to andre fulgte trop kort efter. Facebook og Microsoft bliver de to sidste af de store, der går over til vandpistoler.

Facebook begrunder aflivningen af våben emojis med, at man ønsker at være i tråd med trenden på internet. Verdens største sociale medie ønsker heller ikke at være kendt for at formidle vold, drab, krig og ufred.

Microsoft har meddelt sit skifte til vandpistoler i en tweet. Hvornår det praktisk vil ske i Windows 10 fortæller Microsoft dog ikke noget om i sin Twitter meddelelse.

Google meldte så ud i går, at man også ville udrydde menneske-dræbende våben i sine emojis. I stedet får folk en smuk klassisk og farverig vandpistol at sprøjte deres budskaber ud med.

Google har ellers været betragtet som en af de sidste sikre bastioner for den amerikanske form for friheds-følelse, hvor man ejer mindst ét skydevåben til at beskytte sig selv. Google har således haft flere forskellige geværer, pistoler og revolvere at vælge imellem som emojis.

Næste trin bliver så at flytte afvæbningen videre til Unicode konsortiet, der sætter de globale standarder for emojis på tværs af alle platforme – mobiltelefoner, pc’er, tablets og internet.

Sjovt nok var Microsoft den seneste af giganterne, der overhovedet indførte en emoji med et klassisk skydevåben. Oprindeligt havde Microsoft åbnet med en tegneserie inspireret laserpistol i gråt, rødt og gult. Den var der bare ikke særligt mange, som benyttede i deres meddelelser – og derfor skiftede Microsoft i 2016 over til en traditionel sort revolver med seks patroner i.

Samsung, Twitter og Facebook har gennem fem år holdt fast i en emoji, der viser en letgenkendelig tromle revolver – på amerikansk en ”six shooter”, som vi også har set i hundreder af amerikanske film og tv-serier.

Her i begyndelsen af året flyttede Samsung og Twitter så over til grønne legevåben. Samsungs er lidt svær at se inspirationen til, mens Twitters er en sprøjtepistol til vand. Samme kulør, som våben emoji’en har haft på iPhone i snart to år.

Google forsøger ikke at ligne Apple med sin nye vandpistol. Snarere tværtimod. Google varianten har en orange krop og en grøn næse. Forbilledet har tilsyneladende været en Super Soaker – dog uden pumpen, hvor Apples mere ligner en lille grøn ærtepistol….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når køkken bliver til kunst