Danskernes kontor-printere er oldgamle

Emoji familien vokser og vokser

I år vil vi se mindst 230 nye emojis, som vi kan krydre vores emails, sms’er eller social media indlæg med. Med de nye, der bl.a. omfatter isvafler, rullestole og seletøj, kommer antallet af godkendte emojis op på 3.019.

Når jeg skriver ”godkendt”, er det, fordi både smartphone fabrikanter og virksomheder med en egen smart marketing afdeling, i princippet kan udvikle egne emojis. De godt 3.000 forskellige er dem, der er godkendt af Unicode Consortium.

Det har eksisteret siden 1991 og forsøger at sætte standarder for symboler, karakterer og emojis, så de kan anvendes problemfrit på tværs af platforme.

Hardware- og software-fabrikanter er ikke tvunget til at bruge Unicodes anbefalinger. Men det er en fordel. Man kan jo ikke altid være sikker på, at afsender og modtager bruger samme mobiltelefon, pc eller tablet.

Fabrikanterne kan også selv vælge, om de vil implementere alle de nye emojis, som Unicode lancerer hvert år. De kan vælge præcist så mange, de har lyst til.

Derfor vil listen af emojis være forskellige på f.eks. iPhones og Android telefoner – og identiske symboler kan godt være en smule forskellige i udseende.

De første emojis blev i øvrigt skabt i Japan. Tilbage i 1999 skabte designeren Shigetaka Kurita et sæt med 176 simple piktogrammer til et stort teleselskab. De betragtes i dag som den moderne emojis ”olde-forældre.”

Japanske teenager kastede sig i den grad over det nye fænomen, at Unicode Consortium i USA lynhurtigt supplerede sine bogstaver, tal og karakterer med sjove tegninger. I 2010 var Unicode oppe på 1.000 styk af, hvad der i mellemtiden var blevet døbt som emojis – humør billeder.

(Infografik: Statista.com)

I 2014 kom den første anti-mobning emoji, og året efter dukkede symboler op med ansigter i forskellige hudfarver. Emojis, der viser familier og homeseksuelle par, har eksisteret siden den første store emoji lanceringen i 2010.

I dag bruges over 700 millioner emojis hver eneste dag – alene i Facebook opslag. Nytårs-aften er årets mest populære dato at bruge emojis.

Verdens mest populære emoji er det ”smilende ansigt med glædes-tårer”. Det ses meget tydeligt på Facebook og Twitter. På Instagram er det røde hjerte en klar nummer ét.

Genbrugs-tegnet hører også til de mest udbredte, men næppe af den grund de fleste tror. Tegnet bruges nemlig også af mange muslimske bøn-services online. Formentlig som opfordring til at genbruge og videresende bønnen til andre.

Den grønne farve kan også have en betydning, for den kulør har symbolske associationer i Koranen. Grøn har været brugt af gamle islamske imperier og betragtes i dag som en af fire pan-arabiske farver. De tre andre er hvid, rød og sort….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danskernes kontor-printere er oldgamle