Det går forrygende for Huawei
Hvis der var nogen, som mente, at Huawei måtte suge på labben, fordi USA satte verdens største telefabrikant på den sorte liste, må de tro om igen.
Huaweis globale omsætning steg således med 23,2 pct. i første halvdel af 2019. For første gang passerede Huawei de 400 milliarder yuan, hvilket svarer til godt 390 milliarder kroner.
Som altid med regnskaber har ting sine forklaringer. Huaweis vækst kommer nemlig ikke fra US, hvor den kinesiske telegigant stort set ikke er til stede. Heller ikke fra Europa, der er Huaweis største marked ud over Kina.
Her er salget af mobiltelefoner stagneret, hvis ikke faldet på grund af den megen dårlige omtale efter USA’s bandlysning og tvivlen om Huawei telefonernes fremtid med opdateringer til f.eks. Googles Android styresystem.
Næhhh – Huawei henter sin succes på hjemmebane, hvor salget af mobiltelefoner er gået helt forrygende godt i de seneste seks måneder. I Kina sælger Huawei smartphones under både sit eget navn, som Honor og som Nova mobiler.
Mens det kinesiske smartphone marked som heled faldt med seks pct. i årets første seks måneder, gik Huawei den modsatte vej. I dag har Huawei en markedsandel på hele 38,2 pct. Det er på niveau med iPhones’ dominans i Danmark.
Huaweis fremgang er til gengæld gået ud over næsten alle andre kinesiske mobiltelefon-mærker – og dem er der mange af. Også mange, som vi aldrig har hørt noget om på det danske marked.
Også de mest kendte af Huaweis rivaler i Kina må notere tilbagegang. Det er først og fremmest Xiaomi, Vivo, OPPO, ZTE, men såmænd også Apple. Kina er verdens vigtigste eksport-marked for iPhones, der i lange perioder var de mest eftertragtede topklasse telefoner hos kineserne. I årets første halve år gik iPhone salget imidlertid tilbage med hele 14 pct….
Ingen kommentarer endnu