Samsung lækker nyt om Galaxy S10

Denne weekend slår alle rekorder

I dag fejrer amerikanerne Thanksgiving, hvilket af mange betragtes som startskuddet på det helt store købeboom. Det topper allerede i morgen med Black Friday og fortsætter helt frem til den 24. december.

Black Friday og julen er selvfølgelig også vigtige i Danmark. Bare se alle de mere eller mindre gode tilbud, vi i øjeblikket bliver bombarderet forud for den sorte fredag om nogle få timer.

Jeg har derfor valgt at undlade at skrive om den danske Black Friday. Det gør så mange andre. I stedet vil jeg vise jer nogle tal og trends for, hvad der sker ude i verden, når klokken passerer 00.01 fredag morgen.

Så mange penge bruger mennesker i gennemsnit jorden over på Black Friday. (Infografik: Statista.com)

I USA regner hver forbruger at spendere 515 US dollars i gennemsnit på Black Friday. Det svarer til 3.440 danske kroner. Tyskerne regner med at bruge halvt så mange penge som amerikanerne og i Indien er beløbet mere beskedne 70 USD.

Da amerikanerne begyndte at fejre Thanksgivning i det 19. århundrede, var det som en slags høstfest. Man takkede for, hvad Gud og naturen havde givet af afgrøder. I dag tænker folk på Thanksgiving mere på, hvad de kunne have brug end på, hvad de allerede har i hus.

I de senere år har Thanksgiving udviklet sig til en gigantisk indkøbs-weekend. Den ”hellige” dag går direkte over i Black Friday og sluttes af med Cyber Monday på mandag. Lørdag og søndag er selvfølgelig også store indkøbsdage.

USA går amok i indkøb allerede fra i dag torsdag. Mandag ser ud til at blive årets nyeste topdag til online salg. (Infografik: Statista.com)

Selve begrebet Black Friday er meget nyere end Thanksgiving. Navnet blev først almindelig kendt i 1980’erne og var oprindeligt det amerikanske politis interne betegnelse for en dag med voldsomme trafikpropper ved byens store indkøbscentre.

Senere har Black Friday udviklet sig til at være den uofficielle startdag for julesæsonen. Den sorte fredag er årets travleste shopping dag i USA. Det var allerede tilfældet, før internet indkøb blev det store nummer.

Efter internets indtog i alle hjem, er Black Friday bare blevet vigtigere og vigtigere for detailhandelen. Meeen – meget kunne tyde på, at den sorte fredag i år overhales af Cyber Monday for første gang.

Googles analyse af, hvor ofte ordene “Black Friday” og “Cyber Monday” bliver søgt online verden over. (Infografik: Statista.com)

Det mener i hvert fald Adobe Digital Insights, der også forudser, at hele weekenden fra i dag og til og med mandag vil slå alle rekorder. Analytikerne mener, at amerikanerne vil købe for 23,4 milliarder USD i løbet af de fem dage. Det svarer til den nette sum af 156 milliarder danske kroner.

Selve Black Friday genererer fortsat den største interesse i online søgninger på hele året. I november 2017 målte Google dobbelt så mange søgninger som i 2013 og fem gange så mange som i 2007….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung lækker nyt om Galaxy S10