Vi har de forkerte uddannelser

Den gik ikke med Nokia

Franske Withings var blandt de første til at introducere smartwatches, der var rimeligt elegante at se på – og som kunne indgå i en praktisk sammenhæng med en badevægt i samme design, et armbånd til at måle blodtryk med og en letforståelig app på mobiltelefonen.

Det var helt tilbage i 2013, hvor Apple stadig kun drømte og filosoferede om mulighederne i sit Watch ur, men slet ikke havde vist nogle praktiske anvendelser.

Det har Apple sandelig lært i mellemtiden, mens der har været meget tavst omkring Withings og firmaets to idérige stiftere Eric Carreel og Cedric Hutchings. Årsag: De lod sig lokke af store penge og solgte Withings til Nokia i Finland.

 

Det var i 2016, hvor finnerne betalte 192 millioner USD for Withings. Et firma, der stort set ikke var andet end ideer og relativt små salgstal i Frankrig, Tyskland, England og USA. Men franskmændene havde fat i det helt rigtige, mente Nokia dengang.

Samtidig havde finnerne en forestilling om, at Nokia navnet skulle blive berømt igen hos forbrugerne gennem smart elektronik til sundhed og velvære. Rettighederne til Nokia navnet var jo solgt til det finsk-kinesiske foretagende HMD Global, der med stor succes sælger Nokia Android telefoner Made in China nu om dage.

Den gik bare ikke. Ligesom Nokia sov i timen, da Apple lancerede iPhone og tog verden med storm, timede finnerne deres comeback hos det store publikum helt forkert. I februar lukkede Nokia Health igen. Slut med salg til forbrugere. Nokias fremtid ligger i at bygge mobilnet til teleselskaber.

Heldigvis for Withings – og os – ville Erik Carreel gerne købe sit gamle barn tilbage. I maj var handelen på plads, og i går kom første resultat af Withings på franske hænder igen.

Designet er ligesom i gamle dage og i Nokia-perioden. Finnerne nåede nemlig ikke at ændre meget på de franske smart-ure, før de afhændede dem igen. Det betyder samme lettere minimalistiske stil med rustfrit stål. Tingene skal kunne holde til at blive brugt.

Det nye Withings Steel HR Sport henvender sig primært til motions-entusiaster og sportsfolk eller dem, der gerne vil se ud, som om fitness er en stor del af deres liv. Stilen er klassisk analog, hvor den digitale indmad titter frem i et display og de avancerede features, der er indbygget i uret.

Uret rummer f.eks. en af markedets mest avancerede og præcis hjerte-overvågere. Withings kan meget mere end at måle pulsen, hvilket bliver ganske åbenlyst, når man installerer den medfølgende app på sin iPhone eller Android mobil.

Uret kan således måle brugerens blod-iltning på en såkaldt VO2 skala. Den viser, hvor godt ens krop udnytter ilt, når den bliver sat under fysisk belastning – f.eks. ved løb eller fitness øvelser. Målingerne er nok næppe så præcise, som blev de taget hos lægen. Men de giver entusiaster et brugbart billede.

Som noget nyt hos Withings har Steel HR Sport fået GPS indbygget. Smart når man cykler eller løber meget og gerne vil dokumentere de tilbagelagte afstande osv. Og alligevel ikke helt smart: Withings har ikke ofret en GPS sender/modtager i selve uret, sådan som flere konkurrenter har. Withings hopper over, hvor gærdet er lavest – med en såkaldt ”Connected GPS” løsning.

Det betyder, at man er nødt til at have sin smartphone på sig, hvis man vil have glæde af de geografiske data fra satellitterne. Steel HR Sport kan ikke arbejde selvstændigt. Ærgerligt.

Urskiven på Withings nye ur består af tre separate skærme. Det store runde display viser klokken, hjerte-rytme, antal skridt, forbrændte kalorier, distance løbet, gået eller cyklet og meget, meget mere. De viste tal kan brugeren skifte eller prioritere anderledes ved at trykke let på en knap.

Den øverste mindre skærm er et OLED-display, som kan vise notifikationer, kalender aftaler, opkald på telefonen, sms, email eller meddelelser fra sociale medier. Ankommer der en notifikation, kan uret også sættes til at vibrere i forskellige rytmer.

Den nederste runde skala kan bruges til mange klassiske urfunktioner – sekundviser, tilbagebleven tid eller også, hvor langt man relativt er nået i sine daglige mål for løb, kalorie forbrænding osv.

Urkassen er – som urets navn fortæller – fremstillet af rustfrit stål i meget høj kvalitet. Det er vandtæt ned til 50 meter under vandoverfladen, og man kan købe Withings nyheden i to farver. I en klassisk sort og i en ganske elegant i hvid.

Batteriet er altid et kritisk punkt på et smartwatch. Ikke så meget hos Withings. Ved normalt brug holder det 25 dage på en opladning. Med ”normal” mener Withings, at man kun kigger på klokken og har aktivitets-måleren i gang. Ikke GPS eller avanceret motion. Så falder løbetiden til fem dage, hvilket er ok. De fleste andre smart-ure skal tilføres ny energi mindst én gang i døgnet.

Det nye Steel HR Sport ur koster overkommelige 200 euro eller omregnet ca. 1.500 kroner….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi har de forkerte uddannelser