De fleste ser tv alene
Tidligere tiders reklamer for, at tv samler hele familien foran skærmen, holder ikke længere. I dag ser de fleste af os tv alene.
Ifølge en ny analyse fra DR Medieforskning foregik 60 pct. af danskernes tv-sening med personen solo foran fladskærmen. 40 pct. af alt tv blev kigget sammen med andre.
Det er især niche-kanalerne, som vi ser alene på tv. Kanaler som DR K, TV2 News, National Geographic og sports-udsendelserne.
Til gengæld er vi typisk flere foran skærmen, når der tændes for de store hovedkanaler som DR1, TV2 og børne-tv. Programmer som Melodi Grand Prix og quiz udsendelserne samler familier og venner.
I dagtimerne er andelen af solo-kiggeriet størst – 70 pct. Tallet falder så til 50 pct. i tv-stationernes bedste sendetid fra klokken 20 til 22.
Folk ser mere tv alene, jo ældre de bliver. Kun 40 pct. af børnene kigger tv alene. Hos de 21- til 40-årige er det 56 pct og hos seerne over 60 år hele 64 pct.
Medieforsker Henrik Gregor Knudsen fra DR gør i den forbindelse opmærksom på, at mobilernes fremmarch i vores hjem ikke har ændret nævneværdigt på vores måde at se tv på – alene eller sammen med andre. Tallene er stort set identiske år for år….
Ingen kommentarer endnu