En iPhone på 10 kilo

Coke foran alle andre

Spekulerer I nogensinde nærmere over de dagligvare-mærker, som I hiver ned fra supermarkedernes hylder og lægger i jeres indkøbsvogn.

Køber I altid de samme mærker sodavand, tandpasta, supper, kaffe eller sæbe? Og ved I, om I køber det samme, som de fleste andre mennesker verden over også gør?

Hvis I ikke lige er klar over det, kan I tjekke denne nye infografik fra Statista. Den viser nemlig de 12 dagligvare-mærker, som forbrugere vælger oftest. Tallene kommer fra Kantar Worldpanels Brand Footprint Report 2018.

Næppe overraskende ligger Coca-Cola suverænt i spidsen. For sjette år i træk. I 2017 valgte forbrugere Coca-Cola produkter 5,8 milliarder gange. Den brune drik når ud til 40 pct. af verdens befolkning.

(Infografik: www.statista.com)

Selvom verdens største sodavands mærke har begået nogle gevaldige bommerter undervejs – f.eks. med skift af smagen – kommer ærkerivalen Pepsi ikke i nærheden af samme loyalitet hos forbrugerne.

Men Pepsi ligger flot til på en global femteplads blandt de stærkeste mærker i, hvad marketingfolk kalder ”Fast Moving Consumer Goods” (FCMG). Lige foran f.eks. Nescafe.

Indomie er et indonesiske hurtig-nudel mærke Indomie, mens Knorr og Maggi kendes af de fleste for sine supper, sovse og lignende. Knorr var oprindelig tysk, men ejes i dag af hollands-britiske Unilever. Maggi er schweizisk og en del af Nestlé koncernen.

Ud fra Kantars Top-12 kan man vel konkludere, at verdens befolkninger er blevet lidt mere renlige og hygiejniske med sig selv. Hele tre sæbe mærker (Dove, Lifebuoy og Lux) figurerer på listen sammen med et enkelt shampoo brand (Sunsilk)….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En iPhone på 10 kilo