Nu kommer de ramme-løse tv

Casio fejrer rottens år

Knap er det danske nytår overstået, før vi skal begynde at tænke på det næste. Ikke dét, der foregår om 365 dage, men det kinesiske nytår. Det foregår i år lørdag den 25. januar og fører ind i rottens år.

Det kinesiske nytår har de to travleste rejsedage i verden. Hundreder af millioner kinesere tager med tog og fly og i bil fra de travle storbyer og ud op på landet, hvor deres familier bor. Efter en uges ferie begynder det hele forfra – bare med trafikken den modsatte vej.

Nytåret er Kinas største ferie-periode, og den får som regel kineserne til at gå amok i online købene i ugerne forud. Der skal købes gaver til familie og venner, hvis man da ikke vil nøjes med at uddele små røde kuverter. Det er kinesernes måde at give penge til andre, og den anvendes både til nytår, bryllup, fødselsdage osv.

Mens danskerne hader rotter i huset, vil kineserne elske dem i det nye år. Hos Casio kan man sågar få rotte-ure. (Foto: Casio)

Logisk nok har fabrikanter af typiske gave-artikler forrygende travlt i de kommende dage med at faldbyde deres nye produkter. Mange af dem har et design-mæssigt islæt, der har med det kommende år at gøre. I dette tilfælde rotten.

Det gælder også for den japanske ur-producent Casio. Armbånds-ure er et status-symbol i Kina, og det må meget gerne være klassiske. Ure med fysiske visere og et analogt værk betragtes som mere fornemme end moderne smartwatches, som kinesiske fabrikker spytter ud i millionvis hver måned.

Casio har i år allieret sig med kunstneren Jahan Loh fra Singapore for at få designet et par særlige udgaver af sine nærmest ikoniske G-Shock ure til det kinesiske nytår. Det er der kommet to special-ure ud af, som man også kan købe online i resten af verden.

Rødt symboliserer hel og velstand i Kina. Med dette meget røde Casio ur må tiden sørge for, at ejeren bliver meget rig. (Foto: Casio)

Den ene variant med det lange navn G-Shock x Jahan Loh Year of the Rat er lakeret i røde farver med kinesiske symboler på armbåndet og ”福’” tegnet på urskiven. Det står for lykke og held på kinesisk, ligesom den røde farve symboliserer velstand og succes.

Kunstneren efterlader naturligvis også sit eget fodspor på uret med en lillekarikatur af sig selv, omringet af rotte silhouetter. Ingen skal være i tvivl om, hvorfor dette særlige ur er skabt.

Indendørs er Jahan Loh uret et Casio GA-2100, der er supersolidt og rå i designet som alle G-Shocks fra den japanske fabrikant.

I selve Kina vil Casio sælge to farve-kombinationer af sit G-Shock GST-W300CX-4AFPFM ur. Det bygger på Casios G-Steel serie og fås enten i rød og guld eller i sort/rød og guld.

Casio regner med, at de rotte-inspirerede G-Shock ure bliver en bestseller hos kineserne. (Foto: Casio)

Også her har Casio placeret rotte-symboler på uret. Den flotte æske, urene kommer i, er designet af den amerikanske maler David Flores.

Alle urene ledsages i øvrigt af en 12 centimeter høj figur i gyldent farvet glas af en rotte, der bærer navnet Mymigo. Modsat os andre, der hader rotter i huset, elsker kineserne dem fra den 27. januar.

David Flores udgaven af Casio uret koster 2.690 kinesiske yuan, hvilket svarer til ca. 2.750 kroner. Prisen på Singapore varianten fra Jahan Loh er ikke offentliggjort, men salget af dem skulle begynde straks i næste uge….

(Indledningsfoto til artiklen: Casio)

Alt dette følger med, når man køber et Casio rotte-ur. (Foto: Casio)

Mens Singapore varianten af rotte-uret leveres i en meget rød dåse, kommer Kina-udgaven i en flot gaveæske. (Foto: Casio)

(Foto: Casio)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu kommer de ramme-løse tv