Hvor mange Apples har I?

BMW har smuk hybrid elcykel

En BMW er en højt-ydende limousine med fire hjul og sportslige aner. Eller det er store touring motorcykler, der er Tysklands svar på Harley-Davidson’er eller store Honda Goldwing kværne.

Hvad de færreste er klar over er, at BMW også har tradition for at bygge avancerede cykler. Lige fra racercykler i carbon, over seje mountain bikes til praktiske børnecykler. Man ser dem blot ikke ret ofte, fordi de er kostbare – og fordi de ikke sælges gennem almindelige cykelshops, men hos BMWs bilforhandlere.

Det gælder også for den nye BMW Active Hybride, der er den München-baserede autofabrikants første udflugt til elcyklernes verden.

BMW har meget elegant integreret elmotor og batteri i stellet. Forgaflen er affjedret.

 

Rent design-mæssigt er det gjort vældig smukt. Det er nemlig lykkedes for BMW, hvad de fleste andre fabrikanter af elcykler ikke har formået. Nemlig at gemme elmotor og batteri i cyklens stel, så man næsten ikke kan se det.

Motor og batteri hører ellers ikke til de små. I bedste BMW tradition leverer de masser af kræfter. Henholdsvis 250 watt for motorens vedkommende og 504 Wh i batteriet. De sikrer op til 100 kilometers rækkevidde på en opladning og et drejningsmoment på 90 Nm. Det er flot for en cykel, der jo ikke skal trække mange kilo.

Ligesom i mange BMW sportsvogne er topfarten elektronisk begrænset. Her dog ikke til 250 kilometer i timen som bilerne, men til enten 25 eller 30 km/t – afhængig af elcykel reglerne i de enkelte lande, hvor man sætter BMW’s tohjuler på asfalt.

I stedet for en stor smartphone foran cyklistens ansigt har BMW integreret et lille display i håndtaget. Her sidder også omskifteren til de forskellige køre-modi.

BMW mener selv, at den nye Active Hybrid har en ”sporty silhuet”. Den slags kan man jo altid diskutere. Men ingen tvivl om, at BMW nyheden med sit stel af letvægts aluminium ser langt mindre klodset ud end elcykler flest.

Meget smart har BMW gjort sin cykel ”hybrid”. Elmotoren kan nemlig tændes og slukkes med en knap på cykelstyret – og som almindelig cykel med ”rugbrøds-motor” skal den ikke være tungere at trampe frem end en almindelig City Bike. Tilmed sparer den hybride konstruktion meget strøm, fordi elmotoren kun tændes, når der er behov for den. En del andre elcykler har en motor, der er ”always on”, uanset at dens ekstra kræfter bliver brugt eller ej.

BMW-ejeren har fire ”power modes” at vælge imellem. De giver et forskelligt niveau af elektrisk assistance og kan sammenlignes med de ”køre modi”, som mange luksusbiler og sportsvogne har. Man vælger, hvor sporty og hidsig køretøjet skal være.

Batteriet kan let tages ud af sin holder og f.eks. tages med ind på kontor eller derhjemme til opladning fra stikkontakten.

BMW har placeret omskifteren i styrets ene håndgreb. Her sidder også et lille display til aflæsning af hastighed, kørte kilometer, temperatur osv – i trådløs Bluetooth samarbejde med en smartphone app. Meget praktisk er der anbragt et USB-stik på cykelstyret, som man kan bruge til at lade sin mobil op, mens man cykler.

Ret usædvanlig er også sadlen, som BMW har anbragt på den nye cykel. Den hedder eZone Saddle og er designet helt specielt til elcykler.

Sædet er udstyret med en kort for-ende – ”næse” – og hæver sig hen mod bagenden. Siderne kan bevæge sig, så cyklisten undgår for meget slitage på indersiden af lårene. Dertil kommer polstring med Royal Gel i tre zoner af forskellig hårdhed og tykkelse. Det lyder jo som taget fra en brochure for en BMW 7xx limousine.

Prisen er desværre også typisk BMWsk – altså høj. Cyklen i enten Frozen Black eller Arctic Silver farne skal koste 3.400 euro eller godt 25.700 kroner….

BMW’s elcykel har bl.a. integreret LED-baglys i skærmen.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor mange Apples har I?