Vi stoler ikke på politikere

Betal din kaffe med en kuglepen

De fleste danskere har vænnet sig til, at vi kan betale trådløst med Dankort i supermarkedet ved bare at lade kortet berøre terminalen et øjeblik. Næsten lige så mange bruger MobilePay til hurtig betaling fra mobiltelefonen.

Det næste bliver måske, at vi betaler med vores kuglepen eller tusch. Sådan en har de fleste jo også på sig. Uanset, om det er en gymnasie-elev på den lokale burgerbar, forretnings-manden i en restaurant eller den modebevidste kvinde på en trendy café.

Starbucks kæden af kaffebarer afprøver lige nu kombinationen af skrivepen og trådløs betaling på det japanske marked. Det sker i samarbejde med Sony, der har udviklet FeliCa systemet af trådløse terminaler. De er især udbredt i Japan og Hong Kong, men vinder også udbredelse i store lande som USA og Indonesien.

Sony har bygget en særlig pen-variant til Starbucks, som ikke kun har café-kædens grønne logo printet på. Pennen skriver såmænd også med kaffe-brunt blæk på papir. Desuden er pennen designet med inspiration fra moderne kaffemaskiners udseende.

Når Starbucks kunder køber en Touch pen, kommer den tanket op med 1.000 japanske yen ombord. Det svarer til ca. 60  danske kroner. Pengene kan man så bruge til at købe kaffe, sandwiches, kager og kolde drikke på den nærmeste Starbucks kaffebar, hvor man også kan få pennen fyldt op med flere penge på få sekunder.

Starbucks ser et marked for betalings-pennen hos f.eks. travle forretningsfolk, der ikke lige har fået pungen med eller vil bruge mobiltelefonens muligheder for betaling. En kuglepen har de altid på sig.  De vil formentlig elske Touch pennens mulighed for både at skrive som normalt og at betale regninger.

Sonys FeliCa system bruger NFC-teknologien til at kommunikere trådløst på korte afstande. Near Field Technology sidder i de fleste nye Android telefoner og kan f.eks. også bruges til at identificere sin ejer.

Nåe ,man ikke lige bruger sin Starbucks Touch pen til at betale regninger med, skriver den med kaffe-brunt blæk. (Foto: Starbucks Japan)

Starbucks er kendt for at ligge i spidsen med ny teknologi. Kæden var den første med egen app og har bl.a. udstyret sine café-borde i flere lande med trådløs opladning af gæsternes mobiltelefoner, smartwatches og øretelefoner.

Desuden kan man bl.a. i Japan og USA købe Starbucks punge, vandflasker, mobiltelefon æsker og håndtasker, der har indbygget trådløs opladning.

Den nye Starbucks Touch kuglepen fås i farverne sort, sølv og hvid. I Japan koster den 4.000 yen eller ca. 250 kroner. Det er inklusive xxx kroner ombord.

Med over 30.000 butikker og 140.000 ansatte er Starbucks verdens største kaffebar-kæde. I de seneste par år har kæden for alvor markeret sig på det danske marked. Alene i København kan man finde Starbucks 12 steder….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi stoler ikke på politikere