Frem med musik kassetterne

Autofabrikanterne snyder fortsat

Det er tre år siden, at den lidet kendte non-profit organisation International Council on Clean Transportation (ICCT) lagde grunden til, hvad man i dag kalder ”diesel-gate”. Auto-historiens måske største skandale, hvor en række velkendte fabrikanter blev taget i at snyde med forurenings-informationer om deres biler og motorer.

VW var den første fabrikant, der blev klædt af til undertøjet. VW havde manipuleret med udstødningen på alle sine diesel-motorer, så de holdt reglerne, så længe de blev testet i et laboratorium, men forurenede meget mere når de blev sluppet løs på almindelig vej.

Skandalen har foreløbig kostet VW koncernen mange milliarder kroner i bøder, erstatning til bilkøbere og opgradering af de berørte bilmodeller. Det er gået ud over ikke kun VW selv, men også koncernens andre mærker som Audi, Porsche, Skoda og Seat. Senest er Audis luksus-limousine A8, der bl.a. bruges af mange ministre og topfolk i erhvervslivet, vist sig at være den mest svinende bilmodel af alle.

I mellemtiden er mange bilfabrikanter – også uden for VW koncernen – blevet afsløret i at svindle med forurenings-tallene. Vi er derfor langt fra nået til bunds i skandalen, vurderer ICCT.

Nye tal fra organisationen viser en anden, men lige så foruroligende vinkel på autobranchens organiserede snyderi. ICCT har nemlig lavet en infografik over, hvor mange procent bilreklamernes påståede brændstof økonomi afviger fra det reelle.

For 16 år siden kørte en gennemsnitlig personbil i Europa 9 pct. mindre på literen, end fabrikanten hævdede. I dag er det 42 pct…..

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Frem med musik kassetterne