Apple er klodens stærkeste brand
Selvom de første par dages salg af de nye iPhone 8 og iPhone 8 Plus telefoner tilsyneladende ikke går helt så godt som forventet, rører det ikke ved Apples position som verdens stærkeste brand. Varemærket med æblet er i dag 184,15 milliarder USD værd – det er astronomiske 1,2 billion kroner.
Den placering har Apple holdt suverænt i flere år, og det er svært at forestille sig, hvem der kunne skubbe ”æblerne” væk fra førstepladsen i den nærmeste fremtid.
Næppe Google eller Microsoft, der er nummer to og tre på listen over verdens mest værdifulde brands. Heller ikke Coca-Cola, som er det stærkeste ikke-computer varemærke.
Så vil det snarere være Facebook, der for første gang optræder på Interbrands årlige Top-10 liste over ”Best Global Brands”. Facebooks værdi er gået frem med imponerende 48 pct. siden 2016-ranglisten – og Mark Zuckerbergs social medie imperium er nu placeret som verdens ottende stærkeste varemærke.
Amazon kunne også være et forslag på en trussel for Apples førsteplads. Verdens største online butik er således gået frem med 29 pct og har nu en brand-værdi på 64,8 milliarder USD (ca. 419 mia. kroner).
Amazons fremgang kan bl.a. forklares med, at publikum er begyndt at opfatte Amazon som et varemærke med en egen identitet. Ikke bare en webbutik, der sælger produkter fra alle mulige andre.
Tiden store fokus på det digitale hjem med stemme-styrede digitale assistenter hjælper Amazon på vej. Firmaets Alexa højttalere er markedets mest populære og kan i dag bruges til både at styre stereo anlæg, køleskab eller bestille flybilletter.
Desuden har Amazon været dygtig til at markedsføre sin egen musik tjeneste i konkurrence med f.eks. Spotify, ligesom Amazons online tv-kanal har sikret sig store stjerner som værterne i verdens mest populære bil-program ”Top Gear”.
Danske LEGO er placeret helt nede på Interbrands 67. plads med en brand værdi lige over 7 mia. USD (45,2 mia. kroner). IKEA ligger på position 25, Nike på 18, McDonald’s på 12, Disney på 14 og Hennes & Mauritz på plads 23….
Ingen kommentarer endnu