Tal telefon med din robot

Apple dominerer den digitale tid

Da Apple lancerede sit Watch i september 2014, havde nyheden det svært. Æblernes indtog i ”wearables” skulle fylde skoene ud efter den enorme succes, som Apple havde opnået nogle år tidligere med iPhone.

Da iPhone blev introduceret i 2007, blev den synonymet for en helt ny klasse af gadges. Mobiltelefonen blev pludselig intelligent, fik smarte apps og  touch skærm til at betjene de mange nye funktioner og muligheder.

Det gik heller ikke helt så godt for Apple Watch – eller for den sags skyld alle smartwatches -i de første par år. Publikum kunne slet ikke se fordele ved at have et klodset digitalur på armen, der – ok – kunne spille musik, tjekke brugerens puls eller alarmere, når der var opkald på den mobiltelefon, man havde liggende i sin taske.

De største smartwatch mærker i 2018. (Infografik: Statista.com)

Men bedre sent end aldrig. I de seneste par år har det store publikum ændret mening. I dag er Apple Watch næsten endnu mere dominerende, end iPhone var på sit højeste inden for smarte telefoner. Apple Watch er, hvad amerikanerne kalder en ”blockbuster”. Dog med salgstal, der er noget mindre end mobiltelefonernes.

Ifølge Strategy Analytics solgte Apple over 22 millioner ure i 2018. Det giver en markedsandel på 50 pct. Laaaangt foran nummer to, der er Fitbit med 5,5 mio. smartwatches – eller 12 pct. andel.

Apple oplyser ikke selv detaljerede salgstal for Apple Watch. Uret ligger gemt under kategorien ”Other Products” i Apples regnskaber. Omvendt har netop den division – sammen med ”Services” – været Apples store vækst-motor i de seneste par år.

Man må derfor gætte på, at Apple er ret tilfreds med udviklingen af sine smarte ure. Helt modsat med iPhone telefonerne, der for første gang i mange år faldt i salgstal sidste år.

De seneste nye tal fra Strategy Analytics dækker fjerde kvartal af 2018 – den periode af året, hvor julen ligger – og der derfor traditionelt bliver solgt flest nye gadges.

Det skete så sandelig også i Q4 af 2018. Her steg det globale salg af smartwatches med hele 56 pct. sammenlignet med samme kvartal året før. 18,2 millioner styk gik over disken i oktober, november og december.

Apple bibeholdt sit markedsandel på over 50 pct, men Samsung fik voldsomt vokseværk. Samsung overhalede både Fitbit og Garmin – for at indtage den globale andenplads efter Apple Watch.

De fire største i smartwatches sidder i øvrigt meget tungt på markedet. Otte af ti solgte kloge ure i 2018 kom fra enten Apple, Fitbit, Samsung eller Garmin….

Salget af smartwatches eksploderede i de tre sidste måneder af 2018. (Skema: Strategy Analytics)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tal telefon med din robot