Bliv mere synlig på cyklen

Æblerne er begyndt at falde

Lad os holde Danmark ude af denne historie. Herhjemme har Apple en markeds-position i smartphones, der ser ud til at være umulig at true. Knap halvdelen af alle nye mobiler, der bliver solgt til danskerne, er en iPhone.

Helt så godt går det åbenbart ikke ude i verden. Selvom Apple med sin iPhone X har sat nye standarder for, hvad en smartphone kan og koster, er markedsandelen faldende.

Ifølge en ny analyse fra Kantar Worldpanel taber iPhone terræn i en række store og vigtige markeder som USA og Storbritannien. Her er Apples telefoner gået henholdsvis tilbage med 3,7 og 5,7 pct. i det seneste år.

Den helt modsatte vej – nemlig stærkt frem – går det til gengæld i Kina med en stigning i markeds-andelen på 4,4 pct. I Kina er iPhone 7 Plus den næstmest solgte smartphone.

Også i lande som Tyskland, Brasilien og Mexico kan Apple notere sig fremgang – dog i meget mindre målestok end i Kina.

På verdensplan vokser Apples ærkerival Android fortsat. Ikke med de store procenter, hvilket dog også er svært, når mellem 85 og 90 pct. af nye smartphones har Googles styresystem ombord.

Tallene fra Kantar kommer samtidig med forlydender om, at Apple har skruet produktionen af sine iPhone 8 og iPhone X ned – mest den dyre X’er. Her er det indledende hype efter lanceringen blevet afløst af en mere afdæmpet lyst til at købe markedets dyreste smartphone.

Den asiatiske branche-avis DigiTimes skriver således, at Apples ordrer på komponenter til de nyeste iPhone modeller vil være 15 til 30 pct. lavere end først planlagt i første kvartal af 2018….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bliv mere synlig på cyklen