3 gør et scoop med nyt Kina mærke
Teleselskabet 3 har aldrig været bange for at tage chancer i et ellers ret forsigtigt og konservativt tænkende dansk telemarked.
Både på abonnementer til en hastigt voksende kundegrupper og de mobiltelefoner, man kan købe, har 3 været innovativ og herligt anderledes end flertallet.
Det var således 3, der som første danske teleselskab fik lov til at sælge OnePlus smartphones i sine butikker. En kendsgerning, som uden tvivl har fået de aggressivt prissat telefoner til at blive meget mere udbredte blandt danskerne.
Senere kastede 3 sig ud i at sælge Razer telefoner og tilbehør til den spilleglade del af det danske mobil publikum. Razer har solgt ok, som 3 udtrykker det, men en bestseller i stil med iPhone, Galaxy eller OnePlus er markedets første gamer-telefon aldrig blevet.
Bestseller potentiale ligger der til gengæld i det nye mobiltelefon mærke, som snart vil finde vej til 3s butikker og hjemmeside. Det er de kinesiske Xiaomi mobiler, der hører til verdens mest omtalte – men som hidtil har holdt sig fra Europa.
OK – man kan har kunnet købe Xiaomi i Grækenland og Spanien eller hos flere små danske parallel-importører, men det er ikke noget, man kan kalde en officiel markedsføring på det kræsne europæiske kontinent.
Det ændrer sig helt afgørende nu. Xiaomi har tegnet en global aftale med 3’s ejer i Hong Kong, CK Hutchison, om salg af telefoner og andre elektroniske livsstils produkter vi 3’s teleselskaber i en række lande. Herunder også Danmark.
Jeg har skrevet om Xiaomi mange gange her på bloggen – og ofte efterlyst, om vi ikke snart fik de ofte meget innovative kinesiske mobiler at se på vores breddegrader. Dette ærlige ønske bliver nu opfyldt. Herligt.
Xiaomi er i dag verdens fjerdestørste smartphone fabrikant. Kun overgået af Samsung, Apple og Huawei. Det er altså ikke et lille mærke som OnePlus eller Razer, vi taler om. Xiaomi er en gigant med et produkt udvalg, der går lige fra mobiltelefoner, øretelefoner, fitness ure og power banks til laptops, elcykler, tv-apparater, robotter, droner og elbiler.
Xiaomi – navnet betyder ”hirse” på kinesisk – bliver ofte kaldt for Kinas Apple. Ikke fordi Xiaomi direkte kopierer iPhones som en del andre kinesiske fabrikanter. Men fordi Xiaomi ofte er først med ny teknologi og design. Desuden bliver de fleste Xiaomi telefoner fremstillet af Foxconn, der også producerer iPhones for Apple.
Xiaomi var f.eks. fremme med mobiltelefoner næsten uden ramme omkring skærmen – flere år før andre kom på banen med noget lignende. I dag er det et ”must” i mobilbranchen at have displays, der fylder næsten hele fronten af telefonen – og som gerne må have et indhak i toppen. ”Notchen” betragtes nemlig som et status symbol, fordi Apple introducerede den ikke specielt kønne feature med sin banebrydende og kostbare iPhone X.
3 i Danmark kan (eller vil) ikke sige noget om endnu, hvilke Xiaomi produkter man vil markedsføre i Danmark, til hvilke priser – og hvornår de kommer i butikkerne. Men det bliver uden tvivl Xiaomis større Mi telefoner plus et pænt udvalg af kinesernes tilbehør.
Xiaomi kan sagtens blive en direkte konkurrent til f.eks. OnePlus, som 3 har haft stor succes med. Xiaomi telefoner som den nye Mi Mix 2 har potentiale til at blive en storsællert ligesom OnePlus….
Ingen kommentarer endnu