3 fik 19.000 nye kunder
Teleselskabet 3 satte slutspurten ind i fjerde kvartal af 2018. Det var en god idé, for Danmarks fjerde-største tele-udbyder fik 19.000 nye kunder i stald i oktober, november og december.
Kundedatabasen er vokset med 57.000 nye kunder i 2018, svarende til 4,5 pct. Fremgangen er markant, eftersom de fleste af 3’s rivaler på det danske marked klager over færre kunder.
3 har en ambition om at få 1,5 millioner kunder i Danmark. De 57.000, der svarer til indbyggertallet i en pæn stor provinsby, hjælper godt på vej. Ved udgangen af 2018 havde 3 således nået 1.331.000 kunder.
Teleselskabet kan mærke den samme trend, der får flere fabrikanter af mobiltelefoner til at få nervøse trækninger i ansigtet – ikke mindst Apple og Samsung:
Publikum køber ikke længere en ny smartphone, bare fordi der kommer en ny model. Folk beholder deres gamle mobil lidt længere, fordi den er så god, at den opfylder deres behov rigeligt.
Denne globale tendens giver 3’s danske topchef Morten Christiansen skylden for, at hans teleselskab havde en lavere omsætning i 4. kvartal end i samme periode i 2017 – trods fremgangen i antal kunder. Hver kunde køber ganske enkelt mindre hardware.
3 omsatte 719 millioner kroner i tredje kvartal. Drifts-overskuddet blev på 137 mio. kroner – lidt lavere end sædvanligt på grund af ekstra-ordinære omkostninger til strategiske projekter.
De 19.000 nye kunder i årets tre sidste måneder fordeler sig pænt mellem 3’s divisioner for privat og erhverv samt lavpris datterselskaber Oister.
Hvor 3 tidligere var mest kendt for sine mange private mobilkunder, er der nu kommet godt gang i salget til virksomheder. Efterårets helt store gevinst var at få Carlsberg til at bruge 3 som tele-leverandør.
Ingen kommentarer endnu