Danmark er et ejerland

WiFive vil skabe takt og tone på internet

Sociale medier og digitalt samvær fylder enormt meget i moderne skole-elevers hverdag. Samtaler, diskussioner og jokes fra klasseværelset fortsætter efter skoletid på Facebook, Snapchat og Instagram.

Eleverne er derfor hele tiden i kontakt og følger med i hinandens liv. Indtil det går galt. Drejer online kommunikationen den forkerte vej, mærkes det også off-line.

30 pct. af landets ældste skole-elever oplever jævnligt mobning i de sociale medier – og 47 pct. fortæller, at digitale konflikter påvirker fællesskabet i klassen negativt.

Online kommunikation er ofte lige så vigtig – hvis ikke vigtigere – for mange børn. (Foto: Børnetelefonen)

Det viser en ny undersøgelse, som Danske Skoleelever og TDC Group har fået analysefirmaet Epinion til at gennemføre.

80 pct. af skole-eleverne efterlyser for en form for undervisning i takt og tone på internet.

Netop det ønske er udgangspunktet for, at TDC og skole-elevernes organisation nu har lavet et digital kørekort. Sammen med tilhørende undervisnings-materiale præsenteres kørekortet den 6. marts på Danmarks Læringsfestival i Bella Center.

TDC Group og Danske Skoleelever er gået sammen om det spændende WiFive projekt og et digitalt kørekort for større børn.

Koncerndirektør Jens Aaløse fra TDC Group fortæller, at landets største teleselskab har konstateret, at digital mobning fylder alt for meget blandt børn og unge. Derfor har det været oplagt at gå sammen med Danske Skoleelever om at fælles initiativer.

Det fælles projekt har fået navnet ”WiFive”, og det gratis undervisnings materiale med det digitale kørekort er første store trin frem.

Materialet er udviklet sammen med og prøvekørt på 10 skoleklasser fra hele landet, og der er ikke tale om gammeldags ”top-down” undervisning.

Tværtimod er der lagt op til, at eleverne selv skal være med til at udpege løsningerne på de digitale problem-stillinger, de står over for. Materialet lægger op til refleksion hos eleverne og kræver, at de selv byder ind med overvejelser og metoder til bedre digital trivsel.

WiFive er rettet mod elever fra fjerde til sjette klassetrin. Det består af i alt fire moduler, der omhandler den gode tone, teknologi forståelse, den gode stil og sikkerhed online.

Med det digitale kørekort fra WiFive har eleverne mulighed for at afprøve deres færdigheder inden for de fire temaer. Ligesom når de vil tage kørekortet til en bil, skal de tage stilling til en række praktiske og virkelighedsnære situationer.

Digital mobbing er meget mere udbredt, end mange voksne vil være ved.

Det digitale kørekort fungerer dog anderledes end det virkelige førerbevis på ét punkt: Det fokuserer ikke på, hvad der rigtigt og forkert, men skal snarere opfordre til refleksion og eftertanke.

Det skyldes, at de digitale problematikker i høj grad beror på etiske overvejelser og betydningen af den konkrete sammenhæng. Et egentligt facit som i en færdsels-situation på gader og veje findes ikke altid.

Projektet WiFive – det gode digitale fællesskab løber frem til udgangen af 2019. Mindst 30.000 elever skal gennemføre et læringsforløb og dermed opnå et digitalt kørekort. Undervisnings materialet stilles gratis til rådighed for alle lærere og skoleklasser i Danmark….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danmark er et ejerland