Er Facebook ved at blive en ”good boy”?

VW vil bygge elektriske løbehjul

Siden regeringen for nylig åbnede for brugen af elektriske løbehjul, ser man de små scootere her og der og allevegne. Især i store byer som København ser man dem overalt, og det er alt fra unge teenagere til aldrende forretningsmænd i jakkesæt, der bruger dem.

Desværre ser man rigtigt mange køre rundt på elscooterne uden cykelhjelm på. Det er risky business, for som den infografik, jeg viser i forbindelse med denne artikel, sker der mange uheld og ulykker med de småeldrevne løbehjul.

Selvfølgelig holder auto-fabrikanterne også et vågent øje med el-løbehjulene. Nu, hvor diesel biler er helt yt, er der brug for noget andet, som trafikanter synes er cool. Samtidig kan el-scootere bruges til at promovere bilfabrikanternes generelle satsning på elektrisk drift.

Meget smart kan man klappe et sæde op fra fodhvilerne på VW Streetmate.

Derfor kommer det bestemt ikke som en overraskelse, at VW er helt fremme på el-scooterne. VW var skyld i dieselgate skandalen, der fik hele den traditionelle bil-industri til at ryste i grundvoldene. Og VW har voldsomt travlt med at fortælle om mærkets elektriske fremtid.

På Geneva Motor Show, der kører i Schweiz i disse dage, præsenterer VW bl.a. en skæg ID.Buggy, der skal cruise rundt på eldrift langs strande, klitter og cafeer i badebyerne. Den får masser af billed-dækning i aviser og livsstils-medier, og den er god til at drømme om næste sommerferie.

Mere interessant – sådan rent strategisk – er, at VW også viser to elektriske scootere. I tysk marketing-sprog kaldes de for “micro mobility”, men de virker meget realistiske. Mon ikke vi snart får VW  Cityskater og Streetmate at se på gaderne i storbyerne. Inklusive de danske.

VW’s Streetmate koncept virker lige voldsomt nok til et el-løbehjul.

VW Streetmate er den større model fra Folkevogn på to hjul. Den ligner en knallert eller offroad cykel en smule. Bare uden stel, pedaler og sæde.  Streetmate er til, hvad VW kalder for ”medium-range urban travel.” Altså lidt længere køreture end bare fra p-pladsen til kontoret og tilbage igen.

Man kan diskutere meget om designet. Jeg synes, at den ligner en ikke helt vellykket mix af løbehjul og mountain bike. Fra siden og bagfra er den et løbehjul – forfra en cykel.

Helt uden gode ideer er VW Streetmate dog ikke: Man kan vælge at køre på den som på et løbehjul, eller man kan klappe et sæde ud fra den lodrette del af stellet. Godt tænkt.

Tankevækken statistisk over uheld med el-løbehjul i Californien. Der er ikke registreret dødsfald endnu, men mange uheld med knoglebrud og hjernerystelser. Kun fire procent af kørerne bruger styrthjelm. (Infografik: Statista.com)

 

VW scooteren er forsynet med et 5,3 tommers farve display på styret, der kan tåle regn og vind. Bremserne er med skiver og indrettet, så de opsamler bremse-energien og sender den retur som strøm til batteriet.

Man kan selvfølgelig forbinde en smartphone trådløst til VW Streetmate og på den måde få navigation vist på scooterens egen skærm. VW pusler desuden med at bruge en digital start-nøgle, der sidder som app på ejerens mobiltelefon.

Streetmate er udstyret med en 2,7 hestekræfters elmotor, der sidder ved baghjulet. Sammen med et li-ion batteri på 1,3 kWh sikrer det en topfart på 45 km i timen og en rækkevidde på 35 km på en opladning. Husk, at i Danmark må elscootere maksimalt kunne køre 25 kilometer på toppen.

VW’s Cityskater har potentiale til at blive cykelstiernes svar på vejbanernes Golf og VW bobler.

VW må derfor sætte en begrænser – eller som det hed i gamle dage – en plombe i knallert motoren for at begrænse farten. Hvis altså Streetmate kommer her til landet. Den har nemlig også en tredje ting, der trækker den forkerte vej – ud over design og tempo.

Det er dens vægt på 65 kilo. Streetmate er altså ikke et lille el-køretøj, man bare sådan kaster i bagagerummet på bilen, tager med op på kontoret eller tager i hånden i s-toget.

Mere relevant er nok VW’s anden lille to-hjuler nyhed ved navn Cityskater. Den ligner en af de ”skate-scootere”, som børn og teenagere er så vilde med for tiden. Men der er store forskelle i den grundlæggende konstruktion.

Lidt utraditionelt sidder Cityskaters forgaffel mellem benene på brugeren.

På VW Cityskater sidder de mindste hjul f.eks. forrest. Den har heller ikke en t-formet forgaffel. Den kommer i stedet bagfra og er placeret mellem rytterens ben under kørsel. Betjeningen er utrolig nem via et enkelt greb, der både styrer retning, hastighed og opbremsning.

Cityskater kan med sin 0,5 hestes elmotor og beskedne Li-ion batteri på 0.2 kWh skyde en topfart på 15 km/t og nå 15 til 20 kilometer rundt på en opladning. Til gengæld vejer den kun 15 kilo og kan klappes sammen, så den fylder ret lidt.

Både Streetmate og Cityskater er koncepter hos VW, men kan uden tvivl sættes i storproduktion på kort tid, når toplevelsen i Wolfsburg giver grønt lys. Måske de ligefrem kan blive lige så store succes’er på cykelstier, som VWs berømte ”boble” og senere Golfen er på vejbanerne….

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=651U_2ZD29E%20

VW Cityskater kan klappes sammen, så man kan lægge den i bilens bagagerum, have den stående i et hjørne på kontoret eller tage den med i toget.

VW Cityskater vejer 15 kilo og kan derfor let bæres rundt.

Man kan diskutere designet på VW Streetmate. Forfra ligner nyheden en mountain bike – fra side og bagfra et løbehjul.

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er Facebook ved at blive en ”good boy”?