iPhone X og 8 – én dag til premieren

Voksne mænd boykotter mest

Langt de fleste mennesker, jeg kender, diskuterer livligt, når der har været en ny erhvervs-skandale, eller når et firma, et produkt og varemærke har fået negativ omtale i pressen.

Men, hvor mange gør egentlig noget ved tingene, når de har fået et dårligt indtryk? Bliver det kun ved snakken og de store ord – eller boykotter de i virkeligheden det pågældende firma, stopper med at bruge produkter og services?

Ifølge en ny analyse fra YouGov har hver fjerde dansker (23 pct) droppet et varemærke som følge af en skandale eller negativ omtale.

Er du nogensinde holdt op med at bruge et varemærke enten permanent eller midlertidigt som direkte følge af en skandale?

Det kan f.eks. være VW’s ”Dieselgate” eller Samsungs brændende Note 7 telefoner fra efteråret 2016. Eller en helt aktuel skandale, der sagtens kan få mange tusinde til at vælge en andet penge institut: Skandalen om milliard kontiene fra Aserbajdsjan i Danske Bank.

YouGovs ”The Brand Boycotter” analyse viser nemlig, at skatte-omgåelse og -unddragelse er den primære årsag til, at danske forbrugere vender ryggen til et bestemt firma eller produkt. Det siger 47 pct. af de adspurgte, mens 46 pct. udpeger miljøskade som årsagen.

Fejlbehæftede produkter eller tilbagekaldelser af f.eks. fødevarer får langt færre danskere (34 pct) til at reagere negativt og købe samme vare fra en anden fabrikant.

 

Hvem er så disse typiske forbrugere, der reagerer på dårlig omtale med en hurtig sortlistning? Nok ikke dem, de fleste forventer. Ikke unge højt råbende kvinder med lilla klud om hovedet eller mænd i tyverne, der bruger det meste af deres liv på at diskutere og demonstrere.

YouGov siger, at det er en mand på over 40 år, med høj uddannelse, lederjob og med en indtjening langt over gennemsnittet!

Denne mand omgiver sig med produkter af god kvalitet (69 pct). Han kigger hele tiden efter gode tilbud (69 pct) – og han tager hensyn til finansielle nyheder og sin økonomi, inden han foretager større indkøb.

Vedkommende har ikke noget imod at betale mere for økologiske madvarer (57 pct), og 45 pct. af hans type køber kun produkter og services fra virksomhed med etik og værdier, han er enig med.

YouGovs rapport illustrerer også, at vejen tilbage for virksomheder, der er blevet lagt på is af brand boykottere, er meget laaaaang.

69 pct af dem, der er stoppet med at bruge et varemærke, bruger det stadig ikke. Kun fire pct. anvender det lige så meget som tidligere….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

iPhone X og 8 – én dag til premieren