Så lille kan et musik studie blive

Vi stoler ikke så meget på Facebook længere

De mange negative historier om Facebook i de senere måneder har påvirket folks tillid til, hvad der står af nyheder i verdens største sociale medie:

Cambridge Analytics skandalen, misbrug af medlemmernes personlige oplysninger, russisk social medie påvirkning af den amerikanske valgkamp, tyndbenede undskyldninger fra Facebook boss Mark Zuckerberg, nye aftaler med mobiltelefon fabrikanter om at udveksle bruger informationer osv har fået mange til at tøve – kan de nu stole, hvad der står på Facebook.

Den udvikling kan man også se i Danmark. Her er antallet af danskere, der bruger Facebook som deres primære nyhedskilde, faldet i de seneste år. Med fem procent, så det nu er hver tredje dansker, der bruger Facebook som sin daglige avis. Mere præcist 34 pct.

(Grafik: Reuters Digital New Report 2018)

Det viser en ny rapport, som Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) netop har offentliggjort. Rapporten kigger på medie-forbrug og mediernes situation i 51 lande verden over.

En god portion skepsis over for alt, hvad man hører, ser og læser i medierne – uanset om det er på tryk, i tv, radio eller online – har altid været en god ting. Men om den er årsag til, at færre danskere bruger Facebook som deres vigtigste nyhedskanal, skal jeg ikke kunne sige.

Den faldende tillid ser dog ud til at være en generelt trend i mange lande. Først og fremmest i USA, hvilket ikke kan undre. Det var jo her, at hele Facebook skandalen begyndte at rulle og senere påvirke alle sociale medier. Også Facebooks konkurrenter, der lystigt har solgt ud af deres bruger informationer til eksterne partnere som reklamebureauer, analysefirmaer osv.

For et år siden oplyste næsten halvdelen af amerikanerne, at de anså Facebook som deres primære avis. Nu er tallet faldet med hele ni procent til 39 pct.

(Kilde: Digital News Report fra Reuters)

Ifølge Reuters analysen er det første gang i syv år, at man ser et fald i menneskers brug af sociale medier som nyhedskanal i konkurrence med trykte dagblade, tv, radio, online aviser osv. For fem år siden udpegede 27 pct, sociale medier som deres foretrukne aviser. I 2017 var tallet 51 pct – Facebook alene 48 pct.

Englænderne ser ikke ud til at være helt så stærkt påvirket, selvom de også skal have fået deres portion af falske nyheder via sociale medier i forbindelse med Brexit afstemningen. I 2013 brugte 20 pct. af briterne sociale medier som deres vigtigste nyhedskanaler. Fire år senere var det 41 pct – heraf Facebook 27 pct.

Det mest ekstreme fald i tilliden til Facebook som pålidelig nyhedsspreder finder man i Brasiliens store byer. Her bruger over halvdelen stadig det sociale medie som daglig avis (52 pct), men for et år siden var det 69 pct.

Facebooks rutsjetur i nyheds-tillid er bredt, men bestemt ikke total. I lande som Spanien, Tjekkiet og Malaysia er Facebook på fremmarch som troværdig nyhedskanal….’

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så lille kan et musik studie blive