Super-sikkert netværk i dit hjem

Vi stoler ikke længere på sociale medier

Skandalerne omkring Facebook og Cambridge Analytica, der skal have malket 50 millioner amerikanske social media brugere for personlige data, begynder for alvor at koste dyrt for Mark Zuckerberg og co.

Ikke kun er Facebook aktien faldet med over 50 milliarder USD i værdi, og en del annoncører har vendt ryggen til verdens største sociale medie. Millioner af Facebook brugere er også ved at miste tilliden til deres normale yndlings-hobby online.

Folk er virkelig kommet i tvivl om, hvorvidt Facebook ønsker og vil være i stand til at beskytte deres private informationer – viser to helt nye rundspørger fra USA og Tyskland.

Ifølge en helt dugfrisk analyse fra Reuters og Ipsos tror under halvdelen af amerikanerne nu, at Facebook kan overholde lovgivningen for privatlivets fred. Det er betydeligt færre end for et halvt år siden, og faldet begrundes af stort set alle med Cambridge Analytica skandalen.

Den konstante optur er måske slut for Mark Zuckerberg. Manglende hensyntagen til sine milliarder af brugere koster ham nu dyrt.

Facebook klarer sig ikke bedre i Tyskland, hvor landets største søndagsavis Bild am Sonntag offentliggjorde en tilsvarende analyse i går.

Den fortæller, at 60 pct. af tyskerne mener, at Facebook og andre sociale medier har en negativ effekt på demokratiet.

Publikums stigende skepsis over for sociale medier er dog ikke ny, sådan som man nogle gange kan få indtryk af ved at læse dagbladenes overskrifter.

I USA begyndte de negative vibrationer allerede i 2016, efter at det kom frem, at falske nyheder på Twitter og Facebook kan have påvirket udfaldet af det amerikanske præsidentvalg.

Senere blev det afsløret, at Rusland muligvis står bag den målrettede mis-information i USA – og såmænd også i England forud for Brexit folke-afstemningen, der fik Storbritannien til at forlade EU.

I den forløbne weekend har Facebook indrykket store helsides annoncer i engelske dagblade.

 

Facebooks topchef Mark Zuckerberg har i mellemtiden været ude med en uforbeholden undskyldning, ligesom Facebook i weekenden købte helsides annoncer i store engelske dagblad. I reklamerne forsøger Facebook at understrege, at man vil gøre alt for at beskytte brugernes informationer og privatliv.

Det hele rykker dog ikke ved den kendsgerning, at Facebook kunne have grebet ind over for Cambridge Analytica misbruget for flere år siden – men undlod. Facebooks ledelse har haft kendskab til misbruget i over tre år.

Spørgsmålet er så, om Facebook har holdt sig tilbage med at gribe ind, fordi Cambridge Analytica sagen blot er toppen af isbjerget.

Hvis ikke Cambridge sagens uhyrlige omfang og grove misbrug var blevet afsløret, kunne Facebook have fortsat sit lukrative salg af bruger informationer i årevis, uden at den store offentlighed havde taget notits af det.

Cambridge Analytica skandalen har for alvor fået folk til at tænke lidt over, hvad man kan finde af informationer om dem på internet, i sociale medier osv.

 

Det er jo en kendsgerning, at Facebook lever 100 pct. af reklamer – og dem lokker man til ved at tilbyde annoncører, at de kan målrette efter brugernes interesser, køn, alder, placering osv. Informationer, som Facebook kan levere dugfriske fra time til time.

Det er også almindelig kendt, at mange apps tilbyder at registrere brugeren via dennes Facebook konto. Siger man ja til det, kan man være ret sikker på, at app’en ved samme lejlighed også trækker alle – eller i hvert fald nogle af de – personlige informationer, man har liggende på Facebook.

Alt dette bunder i sidste ende i, at de fleste internet brugere – også dem på ”fjæset” – er ganske sløsede med deres informationer. Det gælder lige fra anvendelsen af de samme brugernavne og kodeord på tværs af alle mulige online medlemskaber. Til at man kun bruger standard indstillingerne på sociale medier.

Man strammer ikke op, hvad andre må se af ens personlige oplysninger, hvem de må deles med osv. Hvis flere havde gjort det, ville Cambridge Analytica næppe kunne have hentet informationer fra så mange Facebook brugere.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Super-sikkert netværk i dit hjem