Huawei på vej med foldemobil

Vi lytter mere koncentreret end før

Der var måske ikke så mange, der troede på, at podcasts – lydoptagelser med f.eks. interviews eller fortællinger, som man lytter til via internet – ville blive en succes. I hvert fald ikke i begyndelsen.

Trods alt var podcasts jo ikke meget andet end en moderne udgave af, hvad man tidligere kunne indspille på en diktafon eller en lille kassettebåndoptager – med mikrofon og hovedtelefoner på.

Disse skeptikere har måttet ændre opfattelse. Nok så eftertrykkeligt endda. I dag har podcasts udviklet sig til at blive reklame- og PR-branchernes nye darling. Når folk sidder og lytter koncentreret på podcasts, er de nemlig meget modtagelige for salgs-budskaber og påvirkelige for meningsdannere.

(Infografik: https://www.statista.com/ )

Ifølge det store analysefirma Nielsen ser podcasts ud til at være mest effektive i erhvervs-sammenhæng. F.eks. når dygtige businessfolk deler ud af deres viden, oplevelser og erfaringer:

Når folk har lyttet til en podcast med en god erhvervs-historie, har 14 pct. flere lyst til at købe ind af hvad der blev reklameret for i lydoptagelsen. Købs-intentionen stiger med 12,8 pct, når det drejer som om podcasts med nyheder og politik, mens sport, kultur og samfundsemner skaber ca. ni pct. ekstra lyst til at shoppe.

Alt i alt har podcasts udviklet sig til et meget effektivt marketing medie, vurderer analytikerne fra Nielsen. De fortæller også, at antallet af ivrige podcast lyttere er vokset fra 13 millioner i 2016 til nu mindst 16 millioner – alene i USA.

Podcast trenden kan måske sidestilles med den positive udvikling, som tale-radio har oplevet i bl.a. Danmark. Efter nogle årtier med musik-basede popstationer, har Radio24syv og DRs P1vist, at mange mennesker er parate til at koncentrere sig om at lytte – og ikke kun bruger radio som et lydtapet i baggrunden.

Vi er åbenbart parate til at lytte mere – og ikke kun bruge musik som lydtapet. Podcasts er i stærk fremgang – det samme er rene taleradioer som f.eks. Radio24syv.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huawei på vej med foldemobil