Gadgets, trends og livsstil
  • Analyser
  • Gadgets og ure
  • Internet
  • Livsstil
  • Mobiler
  • Teknologi
  • Test

Gadgets, trends og livsstil

  • Analyser
  • Gadgets og ure
  • Internet
  • Livsstil
  • Mobiler
  • Teknologi
  • Test
AnalyserInternet

Vi lytter mere koncentreret end før

written by Leif Bomberg 16. april 2018

Der var måske ikke så mange, der troede på, at podcasts – lydoptagelser med f.eks. interviews eller fortællinger, som man lytter til via internet – ville blive en succes. I hvert fald ikke i begyndelsen.

Trods alt var podcasts jo ikke meget andet end en moderne udgave af, hvad man tidligere kunne indspille på en diktafon eller en lille kassettebåndoptager – med mikrofon og hovedtelefoner på.

Disse skeptikere har måttet ændre opfattelse. Nok så eftertrykkeligt endda. I dag har podcasts udviklet sig til at blive reklame- og PR-branchernes nye darling. Når folk sidder og lytter koncentreret på podcasts, er de nemlig meget modtagelige for salgs-budskaber og påvirkelige for meningsdannere.

(Infografik: https://www.statista.com/ )

Ifølge det store analysefirma Nielsen ser podcasts ud til at være mest effektive i erhvervs-sammenhæng. F.eks. når dygtige businessfolk deler ud af deres viden, oplevelser og erfaringer:

Når folk har lyttet til en podcast med en god erhvervs-historie, har 14 pct. flere lyst til at købe ind af hvad der blev reklameret for i lydoptagelsen. Købs-intentionen stiger med 12,8 pct, når det drejer som om podcasts med nyheder og politik, mens sport, kultur og samfundsemner skaber ca. ni pct. ekstra lyst til at shoppe.

Alt i alt har podcasts udviklet sig til et meget effektivt marketing medie, vurderer analytikerne fra Nielsen. De fortæller også, at antallet af ivrige podcast lyttere er vokset fra 13 millioner i 2016 til nu mindst 16 millioner – alene i USA.

Podcast trenden kan måske sidestilles med den positive udvikling, som tale-radio har oplevet i bl.a. Danmark. Efter nogle årtier med musik-basede popstationer, har Radio24syv og DRs P1vist, at mange mennesker er parate til at koncentrere sig om at lytte – og ikke kun bruger radio som et lydtapet i baggrunden.

Vi er åbenbart parate til at lytte mere – og ikke kun bruge musik som lydtapet. Podcasts er i stærk fremgang – det samme er rene taleradioer som f.eks. Radio24syv.

 

 

Vi lytter mere koncentreret end før was last modified: april 16th, 2018 by Leif Bomberg
analysenielsenpodcastradio 24syvstatisttataleradio
0 comment
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
Leif Bomberg

Leif Bomberg skriver også på andre blogs som www.trendsandtravel.dk, elektronista.dk og hans egen meget læste profil på Facebook.

previous post
Huawei på vej med foldemobil
next post
Med kulørt tid på armen

Fik du også læst?

iPhone er verdens mest solgte mobil

1. februar 2017

Hvad har EU gjort godt?

25. juni 2017

10 års foto nedtur stoppet

2. marts 2018

Tattoos på – og af med dem igen

30. november 2017

Vi taster mere end vi taler

12. oktober 2016

Derfor blokerer vi reklamer på nettet

29. juli 2016

De nye Galaxy S8 sælger godt

2. maj 2017

Facebook dominerer apps til Android

17. marts 2017

Flere avis lukninger på vej i Danmark

25. august 2017

Mænd taler, kvinder sms’er

24. august 2017

Leave a Comment Cancel Reply

Populære artikler

  • Knap kickstarter dit sexliv

  • Hvilke brands er jeres favoritter?

  • Ny foto app hjælper med slankekuren

  • Hvor er hvilken sport den største?

  • Hvem drikker mest i verden?

  • Ny gadget holder rumpen ren

  • Yamaha sound bar har Alexa og lav pris

RSS Følg også med på Trendsandtravel.dk

  • Grækenland har turist rekord
  • Norwegian størst på New York
  • Bornholmere flyver med Spies
  • Skibet har helt dæk til motion
  • Insider tips fra Island

Back To Top