Mobil som for ni år siden

Vi er vant til, at nyheder er gratis

Danske internet brugere har åbenbart vænnet sig så meget til, at informationer online er gratis, at de er meget svære at få til at betale for nyhederne.

På dét punkt er Danmarks atypisk i Norden. I nabolande som Norge og Sverige giver dobbelt så mange penge for at læse avis på nettet – og antallet vokser år for år.

Modsat Danmark, hvor andelen af betalende læsere har stået i stampe i to år. Den ligger lige nu på 15 pct, hvor den er 30 pct. i Norge eller 18 pct. i Finland.

Det viser en ny analyse om medievaner og medie-trends, som Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) har gennemført i 37 lande.

(Infografik: Statista.com)

Med sin beskedne andel af betalende online læsere og seere ligger Danmark på niveau med USA eller Storbritannien. Det vil sige på en global 14. plads.

Reuters giver ikke en forklaring på, hvorfor danskerne er gået i stå med hensyn til betalt online nyt. Betalingerne er ellers livsnødvendige for mange danske avis- og mediehuse, der sov i timen, da internet blev populært – og først alt for sent har forsøgt at tvinge deres læsere til at betale for deres informationer.

Trenden har også kunnet ses i den fysiske verden – med betalte dagblade på tryk. De er faldet næsten konstant i oplag år for år, mens gratis aviser er vokset.

I dag er gratis-aviser ikke så stort et problem længere – og kun en enkelt har overlevet indtil nu. Det store problem er at få online læserne til at åbne pengepungen….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mobil som for ni år siden