Vi elsker vores Apple ting
Vi ved jo godt, at mange mennesker holder meget af deres iPhone. Ellers ville slet ikke så mange have iPhones og blive ved med at købe dem.
Men at folk ligefrem skulle elske deres iPhone eller Mac sådan rigtigt seriøst?
Det er der nu kommet bevis for i en ny analyse, hvor Apple er blevet kåret som verdens mest ”tætte og fortrolige” brand.
Over 6.000 mennesker fra USA har deltaget i undersøgelsen, der har Disney og Amazon på de næste pladser lige efter Apple.
Marketing bureauet MBLM stillede en række spørgsmål til deltagerne, som skulle afsløre, hvor stærk en følelses-mæssig forbindelse folk havde til et brand.
At Apple scorede førstepladsen, er næppe den store overraskelse. Heller ikke at Disney tager andenpladsen.
Begge firmaer er groet så meget ind i vores vestlige kultur i dag, at det ville være underligt, hvis de ikke optrådte på MBLM’s Top-10 over de brands, vi føler os tættest på og mest fortrolige med.
Her er MBM’s Top-10 over de brands, vi har det tætteste forhold til:
- Apple
- Disney
- Amazon
- Harley Davidson
- Netflix
- Nintendo
- Samsung
- Whole Foods
- BMW
- Toyota
Hitlisten er som nævnt amerikansk. En tilsvarende dansk vil nok se lidt anderledes ud og f.eks. indeholde LEGO, mens de herhjemme ukendte Whole Foods markeder ikke ville være med.
Længere nede på MBLM’s liste finder man f.eks. Google på plads 14, Ford som nummer 17, Levis 19, Nike 20, Coca-Cola 23, Dove 26 og Microsoft på 29. pladsen.
MBLM’s undersøgelse omfattede bl.a. følgende elementer:
- Niveauet af varme følelser over for et varemærke
- Lever det op til eller overgår forventningerne?
- Leverer det ekstra god kvalitet?
- Beundrer man brandet?
- Bliver man en bedre person af at bruge mærket?
- Er produkterne en integreret del af ens hverdag?
- Har man gode minder i forbindelse med brandet?
- Og er det en særlig nydelse at bruge produkterne?
Ingen kommentarer endnu