Meizu har smart lille fif

Velkommen til Planet Facebook

I går præsenterede Facebook sine regnskabstal for andet kvartal af i år. De var (som sædvanligt) svært imponerende, og Mark Zuckerbergs imperium bliver bare større og større.

Jeg vil ikke dvæle så meget ved regnskabstallene. Det har alle erhvervs-medierne allerede gjort, og de ved meget mere om aktiekurser, overskud før og efter skat, end jeg gør.

Jeg vil til gengæld gerne sætte Facebooks position lidt i relief, Vise Facebooks dominans i de sociale medier ved hjælp af nogle interessante infografiker og sammenligninger.

Men lad mig lige konstatere, at Facebook præsterede en omsætning på 9,32 milliarder USD i april, maj og juni. Det er ca. 60 milliarder kroner på tre måneder. Langt de fleste hentet fra online reklamer. En fremgang på 45 pct. i forhold til andet kvartal af 2016.

Endnu mere imponerende er Facebooks evne til at tjene penge. I det seneste kvartal voksede Facebooks netto indtjening med hele 71 pct. sammenlignet med samme periode i fjor. Tallet på bundlinien lød på 3,9 mia. USD – ca. 25,4 mia. kroner.

Så meget om regnskabstallene. Mere sigende er nok, at Facebook nu har over to milliarder brugere om måneden. 1,3 mia. af dem kigger forbi Facebook mindst én gang om dagen.

Man kan f.eks. sammenligne det med verdens største lande og straks sige ”velkommen til Planet Facebook”:

Med 1,3 millioner ”faste indbyggere” er Facebook større end verdens mest folkerige land – Kina!

Og netop i dét land er Facebook forbudt. Så tænke sig, hvad det kunne blive til, hvis den kinesiske regering åbnede for sit folks adgang til Facebook – og for den sags skyld også til Messenger, Instagram og WhatsApp, der alle hører til Facebook imperiet.

Facebook har i dag 26,6 pct. af verdens befolkning som medlemmer. Til sammenligning har Twitter kun 4,4 pct. Eller 49,7 pct. af verdens folk er på internet – eller 18,4 pct. af verdens mennesker er kinesere.

Min anden infografik fra Statista viser Facebook i forhold til sine rivaler på markedet – en Top-11 over verdens største sociale medier.

Direkte konkurrenter har Facebook flere af, men ingen af dem når Mark Zuckerbergs opfindelse fra den 4. februar 2004 til sokkeholderne.

Hvis man ser på Facebooks rivaler i Vesten, kommer Twitter først nede på en global 8. plads med 328 millioner brugere om måneden. Pinterest lander på 9. pladsen med 175 millioner og meget omtalte Snapchat på 10. pladsen med 166 millioner.

Med andre ord skal Facebook finde sine værste rivaler blandt sine søskende – eller skal vi kalde dem Facebooks børn.

Besked-app’en WhatsApp er nummer to i verden med 1,3 milliarder månedlige brugere – tæt forfulgt af Facebook Messenger med 1,2 mia. Instagram ligger på 5. pladsen med 700 millioner brugere om måneden.

Ind på den global 4. plads klemmer kinesiske WeChat sig – med 938 millioner brugere. WeChat er en direkte konkurrent til Twitter og har næsten alle sine brugere i Kina – eller kinesere, der bor i udlandet.

Fire af verdens 11 største sociale medier hører til Facebook, tre er kinesiske og en enkelt er russisk – Vkontakte nederst på hitlisten.

Ud over WeChat har Kina Facebook konkurrenten Qzone og Twitter rivalen Weibo med i Top-11.

Til sidst nogle aktuelle tal om Facebook og internet generelt:

  • Facebook har nu over to milliarder brugere om måneden
  • 1,3 milliarder besøger Facebook hver dag.
  • Det er 197 millioner flere end for et år siden.
  • 271 millioner af dem bor i Europa.
  • Ved udgangen af juni havde Facebook 20.658 ansatte i verden. Det er 1.900 flere end for tre måneder siden.
  • 87 pct. af Facebooks indtægter kommer fra mobile annoncer.
  • Facebook lever af reklamer, og annonce omsætningen fra sociale medier alene i USA vil nå 17,8 milliarder USD i år. Det svarer til ca. 116 mia. kroner.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Meizu har smart lille fif