TikTok får sin egen telefon
Det er kun 14 dage siden, at teleselskabet 3 kunne fortælle, at den kinesiske billed- og video-app var på vej til at blive en bestseller hos danske børn og unge. På enkelte dage i løbet af sommeren skabte TikTok sågar mere trafik i 3’s netværk end YouTube. Kun Netflix var større.
Nu kan 3 så forberede sig på, at selskabet måske snart skal sælge en smartphone, der er udviklet specielt til TikTok. Den hedder Nut Pro 3 og er i både hardware og software skræddersyet til TikTok. Altså til en mix af musik, karaoke, selfies og korte videoer. En slags Snapchat med ekstra lyd på.
På det kinesiske marked bygges og sælges Nut Pro 3 af den mellemstore mobilfabrikant Smartisan, der ikke er særlig kendt uden for sit eget land. TikTok’s ejer, ByteDance, købte sig tidligere i år ind i Smartisan.
Brugere skal blot bevæge deres hånd hen over telefonens låse-skærm for at tænde TikTok. Eller rettere Douyin, der er den kinesiske udgave af den populære app. Med få klik eller håndbevægelser kan de bruge TikToks funktioner, tilføje filtre, indsynge sine melodier osv.
ByteDance siger, at man får en meget mere intens oplevelse med TikTok, hvis man bruger denne smartphone frem for alle andre mobiler og tablets. Men det skal ByteDance vel sige for at få de unge brugere og deres forældre til at købe Nut Pro 3.
Selvom den nye mobil kunne lyde som legetøj, er det ingenlunde tilfældet. Telefonen er i topklasse med den kraftigste Snapdragon 855+ processor ombord, 12 GB RAM og 256 GB lager. Desuden er der fire kameraer at gøre godt med – hoved-objektivet med 48 megapixel billedsensor.
TikTok telefonen er netop lanceret på det kinesiske marked, hvor den sælges fra 2.899 yuan eller ca. 2.950 kroner. Det er billigt for så kraftig en Android smartphone.
Om den kommer til Europa og Danmark, har vel noget med TikToks popularitet at gøre. På verdensplan er app’en er indtil videre downloadet mere end én milliard gange til iOS og Android.
ByteDance er et interessant initiativ, fordi også andre softwarehuse har forsøgt at sælge ledsagende hardware til deres apps – med skiftende held.
Snapchat er på tredje generation af sine Spectacles, der er briller med indbyggede kamera, mikrofon og Bluetooth. Facebook forsøger tilsvarende folk til at købe sine Portal skærme, fordi de er skræddersyet til video chat med Messenger, WhatsApp, Facebook og Instagram….
Ingen kommentarer endnu