Værsgo og slug Galaxy

Tencent er Kinas Facebook

Der var engang, hvor Twitter var Facebooks værste rival – eller hvor Google forsøgte at slå Facebook af pinden med sit Google+ – eller her i de seneste par år, hvor Snapchat skulle jage alle de unge væk fra Facebook.

Heller ikke Cambridge Analytica skandalen ser ud til at have skadet Facebook på længere sigt. Kun en meget lille procentdel af Facebooks brugere har forladt verdens største sociale medie. Halvdelen  bruger Facebook, som de altid har gjort. Forhåbentligt lidt klogere og lidt mere forsigtige med deres sikkerheds-indstillinger af profilen.

Men hvem kan så overhovedet true Facebook, der jo for længst er meget mere end Facebook? Det er jo også Instagram, WhatsApp og Messenger.

Nye tal afslører, at Facebooks største konkurrent sidder i Kina og stort set ikke er kendt udenfor den kinesiske mur.

(Infografik: https://www.statista.com/)

Den kinesiske spil- og social media gigant Tencent lever trygt og godt i sin egen beskyttede verden, fordi potentielle konkurrenter som Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat og Instagram er forbudte i Kina.

Alene på det kinesiske marked omsætter Tencent næsten lige så meget, som Facebook tjener i hele resten af verden. Overskuddet er næsten lige så højt – og så tjener man mange penge. Alene i årets første kvartal havde Tencent et netto overskud på bundlinien på 24,6 milliarder kroner. Facebook havde 32,4 mia. kroner (5,0 mia. USD).

Tencent tjener de fleste af sine penge på spil til computere og smartphones, men den kinesiske koncern ejer da også sociale medier som Qzone, QQ og WeChat. De er umådeligt populære i Kina, hvor de har hundreder af millioner brugere. I Vesten er de måske højst kendt af navn – ikke indhold.

WeChat svarer til Facebooks WhatsApp og er nok den mest udbredte Tencent platform uden for Kina. QQ kan sammenlignes med Facebook selv, mens Qzone er en pendant til Instagram – eller er det mon omvendt?

Mark Zuckerbergs Facebook gruppe huser verdens tre mest populære sociale medier.

Det interessante er, at de mest populære sociale medier både i vest og øst er samlet i hver deres gruppe eller koncern. Vi har faktisk en magt-koncentration i den sociale online verden, som de færreste er opmærksom på.

Tencent blev for første gang Kinas største tech-virksomhed i 2016 – målt i markedsværdi. Større end de langt mere kendte og globale Huawei og Lenovo. Her oppe i de øverste kinesiske luftlag slås Tencent snude mod snude med e-handels giganten Alibaba om at være landets mest værdifulde.

Tencent har bestemt heller ikke noget at skamme sig over. Koncernens flagskib WeChat har netop passeret en milliard brugere og placerer sig dermed som verdens 4. største sociale medie. Kun overgået af Facebook (2,2 mia), WhatsApp (1,5 mia) og Messenger (1,3 mia) målt i månedlige aktive brugere.

Hvis man tager investorernes briller på, klarer Tencent sig endnu bedre end Facebook gruppen. Tencents aktiekurs er steget med 60 pct. i de seneste 12 måneder – Facebooks ”kun” med 23 pct….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Værsgo og slug Galaxy