Digital Detox ligger godt i hånden

Tech-mærker har stor magt over os

Mærsk, LEGO eller TDC. Det ville de fleste nok have svaret for blot nogle få år siden, når de blev spurgt om, hvilke varemærker og brands der har den største indflydelse i Danmark.

I dag er ingen af de tre at finde i Top-10 over de mest magtfulde på det danske marked. Mærsk er indirekte med via et tidligere ejerskab – og TDC arbejder i den industri, hvor de mest indflydelsesrige brands tumler sig.

Måske ikke helt overraskende er Google det mest betydningsfulde brand i danskernes liv. Det var verdens største søgemaskine også sidste år, da det internationale analyse firma Ipsos for første gang lavede en dansk variant af sin globla ”Most Influential Brands” rapport.

Microsoft har taget et stort hop fremad til toplistens andenplads. For et år siden var Microsoft kunne nummer syv blandt de mest magtfulde mærker i vores lille land.

Også Netflix går stærkt fremad. Fra en 12. til en 5. plads i år. Det er syv positioner frem på ét år. Mange danskere ser streamet tv nutildags. Netflix’ kæmpehop er et godt bevis.

Trods mange skandaler og dårlig omtale holder Facebook sin placering som det tredje stærkeste varemærke i Danmark. Apple derimod er på retur – et drop fra anden- til fjerdepladsen.

Ipsos har interviewet 1.000 danskere til undersøgelsen. De blev bedt om at rangere 100 stærke brands ud fra deres indflydelse og betydning i deres liv.

Netflix, Netto og Samsung er nye i Top-10, mens kendisser som Coop, IKEA og Mastercard er røget ud af de gode selskab, viser de netop offentliggjorte tal fra Ipsos.

Apple falder i betydning hos danskerne. Det passer også med, at iPhones mister markedsandele til konkurrenterne.

Årets liste er totalt domineret af teknologi- og internet-relaterede varemærker. De sidder på syv af ti pladser – heriblandt de fem øverste. Kun to frække discount kæder blander sig med tech giganterne – Rema 1000 og Netto. Det fortæller en masse om danskernes ændrede indkøbsvaner.

Ipsos forklarer også, hvad bureauet mener med begrebet ”indflydelsesrige brands”. Det er varemærker, der først og fremmest har betydning for danskernes hverdag.

De guider os gennem livet ved at hjælpe os med at skabe mening, tage smartere valg – eller de reflekterer vores personlige værdier. Det er dem, vi stoler på – og dem virkeligt er vigtige for os.

I sin analyse fokuserer Ipsos på fem vigtige områder, der skaber indflydelse: Pålidelighed, tilstedeværelse, engagement, at være på forkant med udviklingen samt omtanke for omverdenen.

Rema 1000 er et af de få ikke-tech brands, der kan tage kampen op mod de internationale it-giganter på Ipsos’ danske topliste.

De parametre skinner stærkere igennem, når vi kigger på de forskellige under-kategorier i analysen:

Spørger man således danskerne om, hvilke brands de anser som de miljø-mæssigt mest ansvarlige, popper navne som Änglamark, Arla, Rema 1000, Coop, SuperBrugsen og Netto frem i Top-10.

Tilsvarende ligger Google, Apple og LEGO helt i top, når danskerne bliver bedt om at udpege de mest innovative brands….

Her er Top-10 over de mest indflydelsesrige brands og varemærker i Danmark:

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Facebook
  4. Apple
  5. Netflix
  6. Visa
  7. YouTube
  8. Rema 1000
  9. Visa
  10. Netto

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Digital Detox ligger godt i hånden