Gadgets, trends og livsstil
  • Analyser
  • Gadgets og ure
  • Internet
  • Livsstil
  • Mobiler
  • Teknologi
  • Test

Gadgets, trends og livsstil

  • Analyser
  • Gadgets og ure
  • Internet
  • Livsstil
  • Mobiler
  • Teknologi
  • Test
AnalyserInternetLivsstil

Tal pænt på Facebook og co.

written by Leif Bomberg 5. februar 2019

82 pct. af danskerne mener, at tonen er blevet skærpet i vores lille land i de seneste fem år. Konsekvensen er, at mange trækker sig fra diskussioner og bliver mindre udadvendte med vores meninger. Vi vil ikke risikere at blive svinet til eller ligefrem truet.

Nu ser det ud til, at situationen er ved at være værst i de sociale medier. Retorikken er blevet rigtig hård, når vi diskuterer i alenlange kommentar-spor fyldt med verbale granater.

Ifølge en ny analyse, som teleselskabet Call Me har fået lavet, synes 77 pct. af danskerne synes nemlig, at der er kommet en hårdere tone i de sociale medier. For fem år siden mente kun 11 pct det samme.

Alle unge og de fleste større børn bruger i dag mobiltelefoner og sociale medier. Det er bare ikke altid, at det foregår med store smil.

For syv år siden vakte Call Me stor opsigt, da teleselskabet lancerede sin ”Tal ordentligt” kampagne på bl.a. landsdækkende tv. De fleste danskere husker den, men har den hjulpet?

Det er der nok delte meninger om. De nye undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er meget relevant. Både i relation til de sociale medier og mobning, som mange børn udsættes for.

Det kan være et problem for det enkelte menneske, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debat kulturen bliver rå og uforsonlig.

Spørgsmålet er også, om folk selv er klar over, at de er blevet mere hidsige i de sociale medier. 91 pct. svarer nemlig i den nye undersøgelse, at de aldrig har overfuset andre online. Med andre ord mener stort set ingen, at de har et medansvar for forråelsen.

Call Me og Red Barnet kører en fælles kampagne i de danske folkeskoler, hvor eleverne skal lære, hvor vigtigt det er at tale åbent og pænt med hinanden. Ikke mobbe andre.

I de senere år har Call Me vendt blikket mod børn og unge mennesker. I tæt samarbejde med Red Barnet har teleselskabet udviklet aktiviteter, der handler om at holde en god tone hos den næste generation – og sige fra i forhold til mobning.

Fredag den 1. marts er landsdækkende trivselsdag i de danske folkeskoler. I den anledning relancerer Red Barnet og Call Me deres fælles ”Min skole – min ven” pakke.

Sidste år bestilte næsten halvdelen af alle danske folkeskoler ”Min skole – min ven” aktivitets-pakke. Den indeholder bl.a. af samtale-oplæg, film og andet materiale, der lægger op til en god diskussion om, hvordan vi taler bedre sammen og bliver mere åbne i forhold til vores klassekammerater og venner. Både i det virkelig liv, via mobiltelefonen og i de sociale medier….

91 pct. hævder, at de aldrig har overfuset andre i de sociale medier. Tror vi på det?

Tal pænt på Facebook og co. was last modified: februar 5th, 2019 by Leif Bomberg
call merå tone i sociale medierred barnet
0 comment
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
Leif Bomberg

Leif Bomberg skriver også på andre blogs som www.trendsandtravel.dk, elektronista.dk og hans egen meget læste profil på Facebook.

previous post
Guf til DJ’ens badeværelse
next post
3 dropper Telias netværk

Fik du også læst?

Debut på internet med seks

27. november 2017

Leave a Comment Cancel Reply

Populære artikler

  • Knap kickstarter dit sexliv

  • Ny foto app hjælper med slankekuren

  • Hvilke brands er jeres favoritter?

  • Hvor er hvilken sport den største?

  • Hvem drikker mest i verden?

  • Yamaha sound bar har Alexa og lav pris

  • Ny gadget holder rumpen ren

RSS Følg også med på Trendsandtravel.dk

  • Grækenland har turist rekord
  • Norwegian størst på New York
  • Bornholmere flyver med Spies
  • Skibet har helt dæk til motion
  • Insider tips fra Island

Back To Top