Retro i både spil og outfit

Tænk mere på indhold end på antal

Nu om dage har sociale medier bevæget sig lidt væk fra deres oprindelige formål. Efterhånden har man en fornemmelse af, at det er vigtigere at opnå så mange likes og følgere  som muligt end at udveksle meninger med dem. Altså en skønheds-konkurrence – ikke en kommunikations-kanal mellem mennesker.

Udviklingen er vel ikke overraskende, når man tænker på, hvor vigtige sociale medier er blevet til markedsføring og reklame. For de fleste influencers og kendisser gælder det kun om at få en så stor reaktion som muligt på alt, hvad de lægger op.

Alt skal være søgemaskine optimeret, så Google kan få fat i alle detaljer. Annoncører betaler derefter i dyre domme for at få deres produkt omtalt og endnu bedre vist i billeder og videoer.

(Illustration: TechCrunch)

Måske lidt overraskende ser den første modreaktion fra Instagram. Facebooks datterselskab er ellers om nogen den social medie platform, hvor flest mode og livsstils bloggere er samlet. I kommerciel sammenhæng er Instagram ofte vigtigere end Facebook selv. Især, hvis det gælder om at ramme de unge målgrupper.

Instagram er nemlig blevet afsløret i at eksperimentere med en ny funktion, der skjuler ”likes” for alle andre end den person, der har postet indlægget.

Ideen kan lyde som lille og ubetydelig, men det er den ikke. Skjulte likes ville nemlig grundlæggende ændre den måde, de fleste publicerer deres indhold på Instagram.

Her gælder det om at få sine billeder set af så mange som muligt. Og når mange har liked et indlæg, betyder det automatisk, at mange flere vil gøre det samme. Kald det bare en kæde-reaktion.

 

 

Social media specialisten Jane Manchun Wong var den første, der opdagede Instagrams eksperimenter. Hun gravede I en opdatering til Instagram app, da “anti-like” knappen dukkede op. Lynhurtigt tog hun nogle skærmbilleder og distribuerede dem via Twitter. Med ét var Instagrams forsøg ikke spor hemmelig længere.

Ud fra Janes skærm-dumps kan man se navne på nogle Instagram brugere, der har liked en post, men ikke hvor mange likes indlægget har hentet totalt set. Dét tal er ellers det allervigtigste for de fleste influencers – og deres sponsorer.

Kun selve forfatteren kan se tallet og den fulde liste af personer, som har liked hans eller hendes indlæg. De kan kun se, at der formentlig er andre, men hverken hvem – eller om det er otte eller 80.000, som har afleveret en like.

På grund af Jane Manchun Wongs afsløring har Instagram følt sig tvunget til at indrømme, at den nye like funktion eksisterer. Den er en design prototype, som det sociale medie ikke engang er begyndt at test-køre seriøst:

 

”Vi afprøver den ikke på nuværende tidspunkt. Vi kigger blot på nye måder at reducere presset på Instagram. Det er en ting, vi løbende gør,” siger en Instagram talsperson til flere amerikanske medier.

Uanset hvad, kunne dette sagtens være del af et større initiativ, der skal flytte fokus mere på indhold end på popularitet alene.

Det er i sig selv prisværdigt og kan bringe de sociale medier et par skridt tilbage til deres oprindelse. Måske det også kan lukke munden på en del kritikere af folks brug af sociale medier i dag.

Det er sikkert kun en lille del af Instagrams unge publikum, der overhovedet er generet af den kommercielle og engang imellem små-falske markedsføring. Tværtimod er det derfor, at de bruger Instagram – og fordi alle vennerne også gør det!

 

Instagram blev skabt tilbage i oktober 2010 som en app til iPhone. Android udgaven kom først halvandet år senere.  App’en blev hurtigt populær, fordi den modsat Facebook dengang fokuserede mere på billeder end på tekst. Desuden havde Instagram sjove filtre til at gøre sine fotos mere spændende.

Facebook købte Instagram i 2012 for én milliard dollars i kontanter og aktier. Mange mente, at det var en helt vanvittig pris at betale.

I dag er kritikken for længst forstummet. Instagram har over en milliard brugere og er på mange måder en redningsplanke for Facebook. Det er trods alt bedre at holde teenagerne i hus, end at de løber over til konkurrenterne….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Retro i både spil og outfit