Elegance med Sony On Air

Snapchat finder folk til 3

I Danmark er Linkedin normalt det sociale medie, folk og virksomheder bevæger sig ind på, når de enten søger job eller er på udkig efter nye medarbejdere.

Ellers foregår jobsøgningen i dag mestendels via jobportaler, online annoncer, indsendelse af CV’er osv.

I USA er Facebook også blevet populær som job-platform. Her benyttes det især af mindre og mellemstore virksomheder, der samtidig markedsfører sig på verdens største sociale medie.

Nu kommer teenagernes og ”millenial-folkets” foretrukne platform – Snapchat – også ind i billedet som job-portal. Teleselskabet 3 forsøger nemlig ad denne vej på utraditionel vis at rekruttere nye medarbejdere til telesalg.

Traditionelle jobportaler giver ikke nok. Vi skal ud dér, hvor de mennesker, vi gerne vil ansætte, befinder sig. Det er i sociale medier som Snapchat, siger 3’s HR-chef Peter Kirk Nielsen.

 

3 har udskiftet gammeldags job-annoncer og skriftlige ansøgning med kommunikation via Snapchat. Her kan f.eks. teamlederen i 3’s telesalg på bare 25 sekunder fortælle, at selskabet mangler nye holdkammerater.

Interesserede skal så bare sende en hurtig Snap retur, hvor de præsenterer sig kort – på tekst, foto og/eller video. Så er jobbet søgt, og man skal bare vente på, at man modtager en snap fra 3’s HR-afdeling med besked om, hvorvidt man er gået videre eller ej.

”Hos 3 ansætter vi folk efter deres personlighed. Som telesælger skal man være stærk til mundtlig kommunikation og ikke nødvendigvis skriftlige præsentationer,” forklarer Peter Kirk Nielsen. Han er HR-direktør i 3.

”Vi kunne se, at vi ikke fik nok ansøgere til telesalg via de traditionelle jobportaler, fordi mange af vores kandidater slet ikke befinder sig dér. Derfor besluttede vi, at vi ville afprøve et format, der er relevant for vores kandidaters job, og som samtidig er en del af deres hverdag. Snapchat er de fleste unge fortrolige med, og det er typisk den aldersgruppe, vi ansætter til telemarketing,” fortsætter Peter Kirk Nielsen.

3 er dansk pionér i at bruge sociale medier til at ansætte nye medarbejdere. Ud over Snapchat har teleselskabet gang i Instagram og Facebook til rekrutteringen.

3 bruger Snapchat til den direkte og hurtige kommunikation med kandidaterne, men supplerer med Facebook og Instagram for at gøre opmærksom på job-mulighederne via online annoncer.

3 er formentlig den første større virksomhed i Danmark, der bruger Snapchat til rekruttering. Flere digitale bureauer og små kreative firmaer har gjort det, men ikke større.

Hos 3 er der adskillige, som har sendt en snap tilbage – og de første kandidater er lige nu ved at blive ”screenet”.

Indtil videre har 3 kun afprøvet ansættelser via Snapchat til telesalg, men resultatet har været så godt, at 3 allerede nu har planer om at skrue væsentligt op for de sociale medier i forbindelse med rekruttering til andre jobs.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Elegance med Sony On Air