On er smarturet fra Diesel

Smartphones slår tv hos de unge

Selvom smartphones er gået vildt stærkt frem i de senere år, har de hidtil ikke kunnet slå fjernsynet af pinden. Tv har været kongen i familiens underholdnings verden.

Den status er nu ved at være truet, selvom den gennemsnitlige amerikaner fortsat bruger dobbelt så meget tid på tv-kigning om dagen end på at tjekke mobilens mindre skærm.

Truslen mod tv kommer imidlertid fra de yngste årgange af voksne. De 18- til 24-årige bruger nemlig nu fem timer mere om ugen i selskab med deres smartphone end foran tv. Mere præcist 19 timer og 17 minutter mod 14 timer og 21 minutter.

Ifølge analyse bureauet kan vi stå på tærsklen til en ny verden, der vil give store forandringer i vores familie mønster og dagligdag – hvis trenden altså fortsætter.

Unge mellem 16 og 24 år bruger i dag fem timer mere om ugen i deres smartphone end på at se tv.

Hvor tv langt hen ad vejen er en fælles foreteelse, som hele familien ser med på, er mobiltelefonen noget meget personligt.

Skal vi derfor regne med, at fremtidens Familien Danmark sidder som små separate ”øer” i stuen og passer hver sin lille skærm – og helt glemmer at snakke sammen om f.eks. fælles oplevelser, ting vi har set på tv osv?

Endnu er tv den vigtigste underholdnings kanal for alle andre end teenagere og ”millenials” – folk der er født omkring årtusinde-skiftet.

Hos de over 50-årige er forbruget af tv mindst dobbelt så højt som af smartphones – og hos de over 65-årige næsten 15 gange højere.

Statistas nye infografik bygger på tal fra Nielsens seneste ”Total Audience Report”, og de bekræftes til dels af en lignende undersøgelse fra Global Web Index.

Den fortæller, at de 16- til 24-årige nu tilbringer 3,5 timer dagligt i deres smartphone. Halvanden time mere end for fem år siden-

88 pct. i denne aldersgruppe bruger social media apps som f.eks. Facebook på mobilen – 86 pct. besked apps som Snapchat eller Messenger.

Med andre ord: Hvis man som markedsfører vil i kontakt med den vigtige aldersgruppe af 16- til 24-årige, er mobilen den første og vigtigste kanal.

Global Web Index finder sine tal ved at interviewe over 40.000 internet brugere i 34 lande, mens Nielsens analyse i dette tilfælde er rent amerikansk.

Jeg er ret sikker på, at den samme trend vil kunne ses i lille Danmark….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

On er smarturet fra Diesel