Nu kan du tage ren luft med overalt

Smarte ure går amok

Da smartphones og tablets først for alvor havde gjort deres indtog i vores dagligdag, spåede analytikerne, at smarte ure ville være den næste store ting i teknologi.

De fik til en vis grad ret. Det gik bare et par år længere end forventet, før forbrugere verden over bed på krogen og erstattede deres klassiske armbåndsure med nye digitale a la Apple Watch, Samsung, Garmin eller Huawei Watch.

Sandsynligvis var der en modstand hos mange, fordi smartwatches mindede en del om 1980’ernes digitale ure og slet ikke så så dyre ud, som de reelt var. Man skal jo regne med,  at ure er et status-symbol. Det er yt at gå med billigt skrammel på sin underarm.

Trådløse øretelefoner som f.eks. Elite Active fra danske Jabra er blevet meget populære. Forbrugere verden over vil købe 50 procent flere af dem i de kommende par år. (Foto: Jabra)

Alt dét er fortid i dag, Menneskers motions-hunger har gjort billige aktivitets-ure til en global bestseller. Har man sådan et display af plastik på armen, viser det, at bæreren passer godt på sit helbred og holder øje med sit hjerte, sin puls og sin daglige fitness.

Nye tal viser, at smartwatches nu følger efter i samme spor. I de næste to år vil det globale salg mere end fordobles til 27,4 milliarder US dollars, spår det store analysefirma Gartner.

Salget af smarte ure er allerede mere end fordoblet siden 2015, hvor Apple Watch kom på gaden. Men den fordobling tog fire år. Nu stiger salgskurven dobbelt så stærkt.

(Infografik: Statista.com)

Til gengæld forudser analytikerne, at fitness armbånd vil gå tilbage i salg frem til 2021. Folk foretrækker at købe de mere avancerede smartwatches. De kan det samme plus en masse flere ting end de relativt billige aktivitets-ure.

Apple Watch bliver samtidig en større og vigtigere del af hele sundheds-sektoren. I dag ser vi ikke vores huslæge ret ofte længere sådan rent fysisk. I stedet foregår konsultationer online, og patienterne måler deres helbred derhjemme ved hjælp af elektroniske dimser som f.eks. smarte ure.

Apple var først til at se et kæmpestort potentiale for sit armbåndsur som doktor-mandens forlængede arm. Det høster Apple nu frugterne af med sin nye Research app.

Apples nye Research app kan blive en revolution i sundheds-sektoren. (Foto: Apple))

Den bygger videre på det samarbejde, som Apple har haft med flere amerikanske universiteter og medicinal-firmaer i flere år – og hvor Apple Watch er centrum-

Nu kan interesserede følge resultaterne fra store sundheds-undersøgelser og selv deltage i dem næsten uden at røre en finger. Målingerne ordnes af ens Apple Watch og iPhone. De første tre analyser hedder Women’s Health Study, Heart & Movement Study og Apple Hearing Study.

Smartwatches og fitness-ure stod sidste år for 60 procent af omsætningen i den kategori af teknologiske gadges, der overordnet set kaldes for ”wearables.” De vil snart bliver overhalet af i vækst af intelligente dimser, man bærer på hovedet.

Med sine Spectacles har Snapchat fat i et marked for hoved-bårne gadges, som ventes at blive tredoblet i omsætning i de næste par år. (Foto: Snap)

Det kan f.eks. være Virtual Reality masker eller smarte briller med indbyggede højttalere, mikrofoner og små virtuelle skærme. På den mere underholdende front sælger det sociale medie Snapchat briller med indbyggede kameraer og muligheden for at bruge Augmented Reality.

Ifølge analytikerne fra Gartner vil salget af ”head mounted wearables” tre-dobles i de næste to år. Til den tid vil de have overhalet de gadges, vi i øjeblikket med stor fornøjelse stikker i ørerne. Det er først og fremmest trådløse øretelefoner som f.eks. Apples AirPods eller rivaler fra danske Jabra, kinesiske Huawei eller amerikanske JBL.

Lidt overraskende er interessen for klogt tøj helt gået i stå. For et par år siden blev denne kategori af high tech ellers markedsført som det helt store. Det var f.eks. jakker og skjorter med indbyggede sensorer, der automatisk kunne registrere temperatur og regulere varmen inden på kroppen. Andre jakker fra f.eks. Levis og Google er online og kan styre en mobiltelefon med armbevægelser….

Intrlligent tøj som f.eks. denne cowboy jakke fras Google og Levis er ikke faldet i forbrugernes smag. (Foto: Levis)

(Artiklens indledningsfoto: Fancycrave / Pixabay)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu kan du tage ren luft med overalt