Så sultne er danskerne efter data

Selv syvsovere må have en næse

De fleste mennesker bliver nok vækket op om morgenen af et traditionelt vækkeur, der larmer eller spiller blid musik. Andre lader mobiltelefonen om det arbejde, mens atter andre kun kan vækkes til live, hvis partneren i sengen rusker en voldsomt.

Ville det ikke være meget mere behageligt at vågne op med lyden og duften fra det friske Vesterhav – eller den eksotiske stemning fra en karibisk palmelund med smukke blomster, som man oplevede på sidste sommerferie?

Bescent gør det muligt med sit nye Sensorwake Trio-sense vækkeur. Ud over alle de sædvanlige støjkilder besidder den fransk-udviklede nyhed også duft-kapsler, der skal give en fornemmelse af, at man befinder sig alle mulige andre steder end i et varmt soveværelse med tyk luft.

Selvfølgelig er oplevelsen ikke ægte. Jo – vækkeuret er som virkelig nok med sin terning-agtige form og store display, der kan sættes til at blinke for at forstærke vække effekten yderligere. Men at man befinder sig i en tropisk regnskab, på en sandstrand med friske salte bølger, i en rosenhave eller en appelsin plantage. Det er ren illusion, men ret overbevisende.

I hvert fald har selveste Google hjulpet Bescent i gang. Så er der helt sikkert et stort potentiale i det multimediale vækkeur. Det er tilmed grønt langt hen ad vejen. De anvendte plastik materialer er fra genbrug, og duftene aktiveres via aromaterapi fra kapsler, hvis indhold er lutter naturlige ingredienser.

Duftene er skabt af den schweiziske specialist Givaudan, der bruger tørt pulver til at skabe de næse-pirrende effekter i stedet for væsker eller varme-elementer, man ofte ser i andre duftspredere. Det skulle give en mere naturlig duft-fordeling og dufte, der virkeligt dufter af den ægte vare – ikke af noget kunstigt og falsk.

Bescent er naturligvis klar over, at dufte ikke dur til vækning, når man er forkælet, og næsen er stoppet. Derfor har man indbygget en række forskellige vække-procedurer, som man kan vælge imellem.

For eksempel kan man sætte Trio Tri-sense til at indlede med blid musik. Hjælper det ikke, tænder et blåt lys et minut senere og bliver bare stærkere og stærkere. Næste trin er en infanalsk larm fra en vækketone. Til sidst lægger vækkeuret en mere støjende tone med f.eks. en heavyrock nummer, som personen, der skal stå op, bare hader og ikke kan holde ud at høre på.

Alt sammen ledsages nemlig af den eller de dufte, man gerne vil mærke i sin næses følehår hver morgen. Ud over førnævnte jungle, tropestrand eller appelsin lund kan det f.eks. være pebermynte, blomstrende roser, chokolade eller duften af frisk brygget cappuchino. Hver kapsel har kræfter til 30 vækninger.

Bescent tilbyder i øjeblikket sit utraditionelle vækkeur til forudbestilling via Kickstarter. Det koster fra 59 USD – ca.  375 kroner – inklusive to duft kapsler. De kan selvfølgelig også købes separat formedelst 100 kroner (15 USD) for en pakke med seks kapsler i….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så sultne er danskerne efter data