Dagdrømmerier er et godt tegn

Robotter afløser butiks personale

Hvis du støder på denne fætter, næste gang du handler i dit supermarked, er der ingen grund til at blive skræmt. Du skal heller ikke tro, at du er gået forkert og er endt i en biograf, som viser en science-fiction film.

Du oplever til gengæld et billede på fremtidens supermarked, som slet ikke er særligt mange år borte. Verdens største supermarkedskæde Walmart er nemlig allerede i gang med at ansætte robotter til at fylde hylder op med varer og tjekke, at ingen af produkterne er løbet ud over sidste salgsdato.

Walmart vil spare tid og lønninger ved at lade robotter køre langs supermarkedets hylder med skarpe video øjne og 3D skannere. De registrerer og alarmer lageret om manglende opfyldning af varer, retter priser og gør opmærksom på, hvis produkter er placeret forkert på reolerne.

Walmarts Bossa Nova robotter kan kontrollere varer på hylderne ved hjælp af 3D kameraer og skannere. De registrerer, hvor der skal fyldes op med nye varer, tjekker sidste salgsdato eller ændrer priserne trådløst på elektroniske prisskilte.

Fylde op med varer kan Walmarts butiks-robotter ikke, men det er vel kun spørgsmål om tid, inden det trin bliver taget. Kassedamer er jo også på vej ud og afløses af selv-skannere til kunderne.

Walmart er den første butikskæde, der indfører robotterne i større stil, efter at de har været afprøvet i enkelte supermarkeder verden over. Man vil møde dem i 50 af kædens supermarkeder, og bliver de en succes – sikkert snart i mange flere.

Walmarts robotter Bossa Nova indeholder kunstig intelligens, så de computer-styrede butikshjælpere kan finde rundt mellem reoler og fritstående vare-displays – også selvom nogle af dem skulle blive flyttet over nat. Desuden sørger sensorer for, at robotten ikke kører ind i kunder, barnevogne, vovser, indkøbsvogne eller tasker, som nogen har efterladt på gulvet.

Walmarts robotter er ikke dygtige nok til at kunne fylde reoler op med nye varer, så på det punkt er det menneskelige element stadig nødvendigt. Men det er vel kun et spørgsmål om kort tid.

Ifølge Walmart er næste generation af robotter, der kan fylde varer op, ikke helt klar endnu. Problemet er at få robotternes gribearme og ”hænder” til at være forsigtige nok. Desuden har de i øjeblikket svært ved at adskille forskellige størrelser emballage – dåser, glas, pakker, poser, kasser osv.

Walmart siger naturligvis ikke, at robotterne vil betyde massefyringer af ansatte. Det vil være et uheldigt signal at melde ud, som kan koste goodwill og mange kunder. I stedet forklarer Walmart, der har 11.700 supermarkeder verden over, at robotterne giver personalet mulighed for ”at gøre, hvad de er bedst til. Nemlig at give kunderne en god service”.

Når ret skal være ret, står der altså også ansatte for enden af kasse-linierne og hjælper kunderne med at pakke deres varer i poser. Det opfattes som en ekstra god service – især hvis personalet smiler – men har også den drifts-mæssige fordel, at kunderne kan komme hurtigere væk fra kasse-apparatet og gøre plads til nye….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dagdrømmerier er et godt tegn