Apple tjener 6.000 kr. på hver iPhone Xs

Podcasts bare vokser og vokser

I de senere år er podcasts blevet utrolig populære. Både internationalt og såmænd også i Danmark. De er nemlig en behagelig afveksling til at læse fra skærm eller papir hele tiden. Ligesom i den gamle dampradio kan man læne sig tilbage i stolen, lukke øjnene og lytte med, når en podcaster fortæller noget klogt, sjovt og måske ligefrem spændende.

Kvaliteten på podcasts er selvfølgelig svingende.

Radiostationerne bruger dem professionelt til at lagre interviews og særligt gode udsendelser. Mens privatpersoner enten sidder og taler direkte ind i deres mobiltelefon, inden de poster deres ”cast” til et socialt medie – eller de investerer i et eget lille hjemmestudie med mixer, højttalere, video og en ordentlig mikrofon.

I dag dækker podcasts alt fra politik og sport til pop kultur, seriøs graver-journalistik og det rene ego-show, hvor producenten fortæller om sit liv og sine gerninger.

(Infografik: Statista.com)

Det specielle ved podcasts – sammenlignet med f.eks. indlæg i sociale medier – er, at man kan holde sin lytter fanget igennem længere tid. Ikke bare få sekunder til et reklamespot eller et par minutter på Facebook eller en livsstils-blog til at læse et indlæg.

Det gør, at reklamebranchen har fået øjnene op for mulighederne i podcasts. Både som platform til direkte reklame og som et interessant medie for sponsorering – f.eks. med produkter, der bliver omtalt.

Alene i USA ventes omsætningen i podcast annoncering at nå de 400 millioner USD. Det svarer til ca.  kroner. Omsætningen vil stige med mere end 50 pct. frem til 2020, hvor virksomheder vil købe podcast reklamer for 650 mio. USD.

Ifølge analyse firmaet Edison Research ved 64 pct. af amerikanerne i dag, hvad begrebet ”podcast” betyder. 40 pct. har lyttet til en eller flere podcast.

Den typiske podcast lytter er mellem 35 og 55 år, højt uddannet og har en høj løn efter amerikansk målestok. 51 pct. af lytterne tjener således mindst 75.000 USD om året – ca.   kroner. Det er dobbelt så meget som en amerikaner i gennemsnit.  61 pct. af podcast entusiasterne har gennemført en højere uddannelse mod 44 pct. af alle USA-borgere….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple tjener 6.000 kr. på hver iPhone Xs