Luksus-tv lukker

Oppo viser helt ny selfie feature

Nu, hvor årets eller sikre stjerne-nummer – den foldbare smartphone – er blevet udsat på ubestemt tid – har fabrikanterne travlt med at lancere andre features, der kan lokke folk til at købe en ny mobil.

Stærkere og hurtigere batterier er praktiske, men de er ikke sexy at reklamere med. Så er det langt bedre med et selfie-kamera, der kører ud med motor i en skuffe på toppen af mobilen. Den feature lever OnePlus højt på i sin nye 7 Pro telefon.

Andre – som f.eks. Samsung – forsøger at gemme selfie kameraet ved at bore et hul i skærmglasset. Det sparer det grimme indhak i toppen af displayet – ”notchen” – der får Apples ellers pæne iPhone X-mobiler til at se u-elegante ud.

Nu kommer OnePlus’ kinesiske søsterselskab Oppo med en tredje løsning. Selfie kameraet lægges ind under skærmglasset, ligesom vi har set mange producenter gøre med deres fingeraftryks-scanner.

Det næste bliver at lægge selfie kameraet under telefonens skærmglas. Oppo viser, hvordan man gør.

Flere fabrikanter har snakket om at gøre det, men hver gang har det heddet sig, at det er svært at gennemføre rent teknisk. Skærmglas er nemlig ikke beregnet til at fungere som objektiv linse – og det kommer det til, når glasset lægges foran selfie skyderen.

Oppo synes dog som de første at have løst den udfordring. I går viste Oppo et under-glas-kamera i forbindelse med Mobile World Congress udstillingen i Shanghai. Med en ledsagende kommentar om, at skærm-kameraet vil blive sat i en ny topklasse Oppo senere på året.

Nu, hvor Oppo har klaret ærterne,  vil vi uden tvivl se adskillige andre mobilmærker, følge efter. Det tog kun f.eks. kun få måneder, efter at Huawei for halvandet år siden viste den første smartphone med fingeraftryks-skanneren flyttet ind under display glasset, før konkurrenterne fulgte efter. Flere har også kopieret OnePlus’ idé med selfie kameraet i en motordrevet skuffe.

Oppo er et meget stort mobilmærke i Kina og faktisk verdens femte- eller sjette-største. I Europa kender vil ikke Oppo særlig godt, men det kan selvfølgelig ændre sig hurtigt. Nu, hvor Huawei ligger ned og ikke kender sin fremtid efter USA’s dramatiske boykot, står dørene vidt åbne for andre kinesiske mobilmærker.

Sådan præsenterer Oppo siy under-skærmen selfie kamera på Twitter.

At Oppo er på vej ind i Europa, kan bl.a. ses af, at firmaets Rene mobil er en af de kun fire 5G telefoner, som britiske EE tilbyder i sin udrulning af fremtidens mobilnet. Desuden bruger Oppo lige i øjeblikket millioner på at sponsere Wimbledon og French Open i tennis samt cricket spillernes World Cup.

Fordelen med et selfie kamera under glas er selvfølgelig rent kosmetisk, men det er skam også vigtigt for dagens mobilkøber. Med kamera og blitz gemt af vejen kan man bygge smartphones, hvor skærmen bogstavelig talt fylder hele telefonens front. Kun tynde rammer forstyrrer billedet af, at man står med en stor skærm med mobiltelefonen bagved – og ikke et telefon med en skærm ovenpå.

Oppo kalder sin nyhed for Under Screen Camera (USC). Det benytter formentlig et helt nyt kamera-modul, der er ekstra lysfølsomt. Et lag skærmglas over selfie skyderen og en sensor til ansigts-genkendelse (Face ID) vil uundgåeligt begrænse lystilførslen og gøre billedet dårligere. Oppo må også have integreret ny software, der kan korrigere hvidbalance og uskarphed ad digital vej.

Det lyder alt sammen som et kompromis, men man skal lige huske, at vi ”kun” taler om telefonernes selfie kamera. De vigtigste billeder tager folk stadig med kameraerne på mobilens ryg – og de er som regel bedre end det, der sidder foran.

Her er et andet forslag fra Oppo til at gemme selfie kameraet- Denne “haj finne” klapper op i toppen af Oppos Reno telefon.

I øvrigt er det langt fra første gang, at Oppo står i spidsen med nye tiltag til mobilen. Oppo var f.eks. først på markedet med en lille tåreformet notch som afløser for Apples brede bræt i skærmen.

Oppo har også vist en motordrevet selfie mekaniske a la OnePlus 7 Pro – i sin Find X model – eller et kamera modul, der vipper ud på toppen af telefonen. Den løsning kaldes ”Shark Fin” og findes på flere Oppo Reno mobiler.

Oppo er det tredje store mobiltelefon mærke i en kinesisk koncern, der betragtes som Huaweis værste rival i mobiltelefoner. Den ejer også OnePlus og Vivo – sidstnævnte er verdens femte-største mobilmærke efter Samsung, Huawei, Apple og Xiaomi.

Hi-Fi freaks vil formentlig også kendte navnet Oppo. Den kinesiske fabrikant bygger nemlig også dvd- og blue-ray afspillere, grammofoner og stereo-forstærkere….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Luksus-tv lukker