Nu er der pris på Sony 8K tv

OnePlus i den globale Top-5

Danskerne har altid været ekstra glade for OnePlus telefonerne. Sikkert fordi vi som altid holder med de små mod de store – et slags David-Goliath syndrom. Desuden er vi kræmmere langt ind i sjælden, så vi elsker et godt tilbud.

Det er netop, hvad OnePlus har markedsført sig på. Den kinesiske telefon er en slags ”flagship killer”, der leverer samme specifikationer som giganterne på markedet, men sælges et par tusinde kroner billigere.

I det seneste år har mobil-købere i mange andre lande også fået øjnene på for OnePlus. For første gang i historien har OnePlus nemlig erobret en plads i Top-5 over verdens mest solgte smartphones. Nu mænger OnePlus sig side om side med Apple, Samsung, Huawei og OPPO i det fine selskab.

Når den nye OnePlus 7 kommer på markedet om formentlig tre uger, vil den bl.a. byde på et selfie kamera, der popper op i toppen af telefonen.

Det er analysefirmaet Counterpoint Research, der har placeret OnePlus som en af de fem mest populære smartphone mærker i 2018. Det er kun i kategorien “premium phones”, der koster fra 400 USD og opefter.

Det er de dyreste mobiler og derfor også de mest omtalte og eftertragtede. Telefoner som iPhone X, Samsung Galaxy S eller Huaweis Mate og P-familier.

Ifølge Counterpoint stod de fem største mærker for næsten 90 pct. af salget i denne kategori. Hver fjerde nye smartphone i verden koster mindst 400 USD, så det er en attraktiv gruppe at høre til. I Danmark, der er et rigt samfund, er procentdelen langt større. Formentlig over 70.

De fem største mærker i verden for mobiltelefoner over 400 dollars stykket. (Grafik: Counterpoint Research)

 

Rækkefølgen i den globale Top-5 for luksus-telefoner er der ingen overraskelse i. Bortset fra OnePlus står de enkelte mærker, hvor de også stod for et år siden – og for to. Der er dog sket store ændringer i markedsandelene.

Apple tabte således hele syv procent terræn sidste år. Fra 58 pct. i 2017 til 51 pct. sidste år. Samsung er nummer to med 22 pct – et fald på en enkelt procent. Huawei gik til gengæld frem med to procent fra 8 til 10 blandt verdens dyre smartphones.

Årets to store vindere er kinesiske søskende. OPPO og OnePlus fremstilles nemlig af den samme firmagruppe, der faktisk også ejer nummer 6 i verden – nemlig Vivo. OPPO har seks-doblet sit salg af luksus-mobiler i det seneste år – OnePlus mere end fordoblet.

OnePlus’ store genistreg i 2018 var at bringe OnePlus 6T modellen til USA via teleselskabet T-Mobile. Amerikanerne har købt den som kolde softice i juli eller varme bagels i december. OnePlus er pludselig blandt verdens fem mest solgte mobiler. Primært takket være det amerikanske marked, der er verdens næststørste – efter Kina.

Man skal i den sammenhæng huske, at Huaweis telefoner ikke officielt sælges på det amerikanske marked – på grund af Donald Trumps mistanke til, at Huawei spionerer på den kinesiske regerings vegne. Dét har naturligvis været en fordel for OnePlus, hvis mobiler konkurrerer direkte med Huaweis.

OnePlus’ flotte placering skal nok hjælpe til ekstra salg, når næste generation OnePlus telefoner lanceres den 14. maj. Det er OnePlus 7, der efter sigende kommer i både en standard og en Pro udgave. Inspireret af, hvad rivaler som Huawei og Samsung har stor succes med.

Til lykke OnePlus – med den nye status i det fine selskab….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu er der pris på Sony 8K tv