Microsoft angriber iPad

Nogle aviser har fundet vejen frem

Gennem årtier har vi oplevet avis- og bladdød i Danmark. Altså blandt de medier, der kun udkom på papir. Det var en udvikling, som var til at forudse, for den skete jo ikke kun i vores lille land, men stort set overalt. Skærme og internet ville overtage de papirsider, mange af os var opdraget med at bladre i.

De eneste, som åbenbart ikke opdagede, hvad der var ved at ske, var de store danske mediehuse.De begik den ene bommert efter hinanden, når de undervurderede den digitale tidsalders fremmarch. De regnede ikke med, at danskerne ville skifte fra papir til skærm så hurtigt – eller topledelserne var bare rådvilde med hensyn til, hvad de skulle gøre.

Resultatet kan vi se i det danske medielandskab i dag. Kun en brøkdel af magasiner og fagblade findes stadig på papir, og de få aviser, vi har tilbage, lægges enten sammen, bliver mindre og mindre i fysisk størrelse eller omlægges i indhold. Senest set med BT og MetroXpress.

Længe har man hørt, at det ville være umuligt at bygge en fornuftig forretnings-model op på f.eks. månedlige abonnementer for en digital avis – og det er heller ikke lykkedes særligt godt for de danske mediehuse.

(Infografik: Statista.com)

Problemet er nok, at man alt for længe har ladet læserne se alle de gode historier gratis på skærmen. Det skulle nok gå, når læserne vænnede sig til at læse deres daglige avis, deres ugentlige sladder eller deres månedlige fag-litteratur på pc, laptop, tablet eller smartphone.

I virkeligheden turde de danske avishuse turde ikke tvinge deres læsere til at betale for deres nyheder og historier. Sikkert i en angst for at miste endnu flere kunder – og måske alle sammen.

Ok – de danske bladhuse er kommet i gang med forskellige betalings-modeller. Spørgsmålet er bare, om det ikke er alt for sent. Danskerne har vænnet sig til, at digitale nyheder er gratis – og så er det meget sværere at få dem til at ændre adfærd,

Kun 15 pct. af danskerne er parate til at betale for, hvad de læser og kigger på. I vores nordiske nabolande er procenten langt højere. I Norge er det dobbelt så mange (30 pct) og i Sverige 26 pct.

Papir-aviser dør desværre i alle lande, hvis de ikke finder en god model for, hvordan deres online læsere betaler for nyheder og historier.

I udlandet kan man også sagtens finde eksempler på, at man faktisk godt kan tjene penge på den digitale avis. Også på en kombination af en trykt og en online udgave

Den berømte New York Times (NYT) er det bedste eksempel. NYT har i dag 2,8 millioner abonnenter på netavisen, og de betaler 55 kroner om måneden (8,66 USD) for at få adgang. En så lav pris ser man kun på særtilbud hos danske medier.

New York Times er ganske rigtigt en stor og international avis, der ikke kun skal leve af sine lokale læsere i New York eller i USA. Det samme er tilfældet med The Wall Street journal, der ligger på en global andenplads i digitale abonnementer.

Men en ny analyse fra den internationale udgiver-organisation FIPP viser, at betalende online abonnenter også kan være en stor indtægts-kilde – og overlevelse – for nationale dagblade. Bare de griber sagen rigtigt an.

Tag f.eks. Europas største tabloid avis i trykt oplag – tyske Bild. Også den har mærket et stort fald i salget af papir-avisen. Men Bild har samtidig fundet en digital model, som læserne åbenbart har accepteret og taget til sig. Bild har i dag 400.000 digitale abonnenter, der hver betaler 38 kroner om måneden (5,83 USD)….

I Danmark betaler kun 15 pct. for de nyheder, de læser online – og procenten vokser ikke. Så ser det helt anderledes ud i vores nabolande. (Infografik: Statista.com)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Microsoft angriber iPad