IBM bygger en digital tunge

Når lyrik og musik bliver mode

Det berømte franske modemager Yves Saint Laurent var vist nok ikke voldsomt interesseret i elektronik og den slags. Nu har Yves været død i 11 år, og hans firma hedder i dag bare Saint Laurent.

Her er man gået bort fra det rent tøjmæssige. I dag er Saint Laurent et livsstils-brand og må derfor tage de ting med, som mennesker nu til dags betragter som lifestyle. Det er ikke mindst mobiler og underholdnings-elektronik.

Saint Laurent har – endnu ikke – markedsført sin egen smartphone – men det kan vel sagtens komme. Franskmændene har dog iPhone covers i deres velkendte modestil.

Ind er også kommet trådløse øretelefoner og Bang & Olufsen højttalere. Det er specielle versioner af de velkendte Beoplay A1 og Beoplay A9. Her dog præsenteret i en barsk sort udgave med Saint Laurent navnet på. Det er eksklusivt – og endnu dyrere end B&O’s egne halv-pebrede priser.

Det seneste nye er, at Saint Laurent også har forelsket sig i de japanske Cotodama højttalere. De er superflade og optræder mere som et lille kunstværk end en lydgiver i Hi-Fi kvalitet.

Ligesom hos B&O har Saint Laurent fået sin egen sorte udgave af Cotodamas meget karakteriske Lyric Canvas Speaker. Den er udformet som to LP-skiver, der står lænet op ad hinanden. Egentlig meget dekorativt.

Ud over den lidt særegne form har Lyric sin egen helt unikke feature. Forsiden er nemlig en e-ink skærm i sort/hvid, der kan vise teksten, der bliver sunget, mens melodien bliver spillet. Det er set før i forbindelse med moderne musik streaming, men aldrig så elegant udformet som hos Cotodama.

Højttaler-enhederne i Lyric Speaker Canvas er designet af japanske Tom’s Lab, der står bag flere high-end bokse hos andre Hi-Fi fabrikanter. Kvaliteten bekræftes vel af, at de berømte Abbey Road studier i London – ja dem med Beatles – har installeret Kotogama højttalerne i sine lokaler.

Lyric har enhederne siddende på separate træplader og bruger højttalernes bagside til at reflektere lyden. Derfor står Speaker Canvas bedst op ad en væg eller i hvert fald tæt på.

Cotodamas og Saint Laurents nye højttalere med skærm arbejder digitalt, men ikke med Bluetooth. Her er lydkvaliteten ikke godt nok. I stedet kobles Lyric op via kabel eller Wi-Fi. På den måde kan de fjernstyres fra en smartphone app og kan streame musik via Spotify Connect, Google Chromecast og Apple AirPlay.

De ”almindelige” Cotogama Lyric højttalere koster 1.900 USD via bl.a. Amazon. Vil man have Saint Laurent udgaven, koster de 2.000 USD stykket eller 13.600 kroner – i modekoncernens butikker eller via Saint Laurent Rive Droit’s hjemmeside her….

https://www.youtube.com/watch?v=C7Y0c3XIJGo%20%20

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

IBM bygger en digital tunge