To online giganter sidder på annoncerne

Moët fås nu til Amazon Alexa

Jeg har efterhånden skrevet mange gange, at mulighederne nærmest er uendelige for, hvad man kan bruge den nye generation af smarte højttalere til – inklusive deres indbyggede digitale personlige assistenter.

Amazons Alexa fører i øjeblikket klart kapløbet med Googles Assistant, Apples Siri eller Microsofts Cortana. Næsten hver dag komme nye anvendelser – såkaldte skills – for Alexa-kompatible højttalere som Amazons egen Echo.

Den seneste nye ”skill” har ikke uventet noget med det snarlige nytår at gøre. Den hjælper sin bruger til at blive lidt af en ekspert i champagne og vælge den helt rigtige perlevin til årets sidste dag – eller for den sags skyld alle jule-receptioner indtil da.

Det er den franske luksus- og spiritus-gigant LMVH (Louis Vuitton Moët Hennessy), der står bag den skægge ”Bottles and Buggles” app. Eller mere præcist Moët divisionen, der bl.a. står for en række af verdens mest kendte champagner.

Amazons Alexa højttalere er et kæmpehit i USA og England. De fås i flere udgaver med og uden skærm.

”Bottles and Buggles” gør brug af Alexas stemme-styrede højttalere, som man holder en dialog med om champagnen. Moët lægger så sin ekspertise ind og tilbyder som del af samtalen at undervise i champagnens historie, fremstilling, de forskellige typer og, hvordan man udvælger den bedste champagne til anledningen. Desuden kan app’en hjælpe med at udtale de franske navne korrekt.

”Bottles and Buggles” er blot det nyeste eksempel, hvor vin- og spiritus-producenter og bryggerier har taget den digitale verden til sig for at komme i tættere kontakt med kunderne.

Den ellers ret konservativt tænkende industri har i mange år holdt sig til dyre tv-reklamer eller sponsorater af store sports- og kendis-begivenheder.

Så kom hjemmesiderne på internet, der blev flottere og flottere. Mange af dem er i dag smukt inter-aktive. Det eneste, de mangler, er, at man kan smage på varerne, når man kigger på billederne. Men det skal nok komme om nogle år.

Alexa højttalere som denne Echo kan efterhåndne utroligt mange ting. Nu kan man også tale og lytte sig til viden om champagne.

Sociale medier har spiritus-giganterne også indtaget med succes. Da deres produkter kan laves meget visuelle, og de som regel formidler nydelse, glæde, samvær og fest, er Facebook, Instagram, Snapchat eller Pinterest ideelle til at markedsføre sig på.

Det næste bliver de digitale assistent platforme, hvor ”Bottles and Buggles” er blandt pionererne. Andre er helt sikkert på vej. Det er jo helt oplagt at bruge en tale-dialog med en klog højttaler til f.eks. at diskutere rødvine eller whisky mærker.

Men tilbage til skumpagne og ”Bottles and Buggles”. Den nye ”skill” er gratis, men skal hentes via Amazons hjemmeside eller Alexa app’en. Desuden forudsætter den, at man har en Amazon Echo eller kompatibel højttaler.

Hverken Amazon Alexa eller højttalere fra de konkurrerende assistent platforme sælges i øjeblikket på det danske marked. Så I må til USA eller de internationale online shops for at få fat i den digitale fremtid lige nu….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

To online giganter sidder på annoncerne