Instagram kopierer YouTube

Mobiler over sneakers og sprut

Coca-Cola eller Pepsi. Adidas eller Nike. McDonald’s eller Burger King. I Danmark Tuborg eller Carlsberg. Det er klassiske rivaliseringer mellem mærkevarer og brands, som alle mennesker kender – og de fleste har en mening om.

Nu om dage ligger forbrugernes opmærksomhed et andet sted. Nemlig om man har købt en iPhone eller en Samsung Galaxy. Eller om man bruger iOS eller Android.

I dag er smartphones simpelthen langt vigtigere end det mærke tøj, man går i. Hvilken sodavand man drikker eller hvilken type bil, man kører rundt i. OK – bilen skal være en SUV.

En ny analyse fra Australien placerer en tyk streg under den kendsgerning. Tøj, sko, alkohol og møbler er yt. Smartphone og til dels tv og Hi-Fi er in.

Statista har spurgt et større antal australiere mellem 18 og 64 år, hvornår varemærke (brand) er særligt vigtigt, når de overvejer at købe nyt. 37 pct. siger, at det er i forbindelse med nye mobiltelefoner. Kun 29 pct. siger det samme om tøj og sko – og bare 14 pct. hos tasker, smykker og accessories.

Mon ikke trenden er den samme i Danmark? Prøv at lægge øre til, hvad der bliver snakket mest om på cafeer eller ved baren på et værtshus. Nye mobiltelefoner hører man næsten mere om end Danmarks fodboldlandshold, de nye sneakers på naboens fødder eller den smarte SUV, man har leaset….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Instagram kopierer YouTube